DIFERENCIAL
Je naprava, del katere so ponavadi zobniki (ni pa nujno saj vemo, da elektro avtomobili uporabljajo kroglične diferenciale). Sposoben je prenašati navor in rotacijo v treh smereh. Praktično vedno se uporablja na enega od navedenih načinov:
- imamo en input in dva outputa (v primeru RC avtomobila se moč prenaša preko jermena ali kardana na diferencial, ki ima dva izhoda, enega za vsako os);
- imamo dva inputa in en output.
Namen diferenciala
Kolesa na avtomobilu se vrtijo z različno hitrostjo, predvsem v ovinkih. Pri uporabi pen na RC avtomobilu pa tudi zaradi različnih premerov gum. Diferencial nam omogoča enakomerno obremenitev (navor) para koles pri različni hitrosti vrtenja le-teh. Pri avtomobilih brez diferenciala sta pogonski kolesi prisiljeni, da se vrtita z enako hitrostjo, v RC športu se kar pogosto uporablja tako imenovana fiksna os. Ko vozimo skozi ovinek notranje kolo prevozi krajšo pot kot zunanje kolo. Ker pri fiksni osi nimamo učinka diferenciala prihaja do zdrsa koles ''Slipa'' pri tem pa ali se notranje kolo vrti prehitro (''vrti v prazno'') ali pa zunanje prepočasi (zavira). To lahko ima za posledico težko ali nepredvidljivo obnašanje vozila. Seveda je tudi sam pogon bolj obremenjen, kar pomeni večjo obrabo pogonskih elementov ali celo možnost loma! Večja pa je tudi obraba gum.
Kot rečeno kolesi lahko prenašata le določen (enak) navor pri (različni) hitrosti. Navor, ki ga ''spravimo na cesto'' je odvisen od oprijema med podlago in gumo! Ta oprijem pa se lahko spreminja, predvsem zaradi strukture podlage in raznih dinamičnih obremenitev vozila.
PRIMER:
Imamo dve kolesi povezani z popolnoma odprtim diferencialom. Eno kolo je na asfaltu, drugo kolo na ledu. Oprijem kolesa na asfaltu je bistveno večji kot oprijem kolesa na ledu. Posledično kolo na ledu lahko prenaša na podlago bistveno manjši navor, kot kolo na asfaltu. Ko pospešimo je kolo na ledu hitro bolj obremenjeno kot pa zmore prenesti moči na podlago in se zato zavrti v prazno. S tem je šla moč na kolo, ki se vrti v prazno, kolo na asfaltu nima zadosti moči, da bi pospešilo vozilo. Ker obe kolesi lahko prenašata le enak navor je maksimalen navor omejen na kolo, ki prej zdrsne. Zato pri ''100%'' odprtem diferencialu spravimo na cesto manj moči, kot je imamo na voljo.
Filmček za lažjo predstavo: http://www.youtube.com/watch?v=Zanrt8uz ... re=related
Spomnite se, če ste kdaj zapeljali z osebnim avtom v blato in obtičali. Ko dodate plin se običajno eno kolo vrti v prazno drugo pa stoji nepremično. Zato ima Rally avto (in ostali dirkalni avtomobili) zaporo diferenciala, ki v takem primeru pomaga prenesti moč še na drugo kolo. Torej potrebujemo zaporo diferenciala oz. nastavljiv diferencial, ki omogoča prenos moči pred zdrsom enega od koles.
V RC športu se uporabljajo zobniški ali kroglični diferenciali. Njihovo zaporo lahko reguliramo in sicer zobniške polnimo z različnimi gostotami silikonskih olj, kroglične pa zategujemo z vijakom.
Učinki, ki jih dosežemo
Trši sprednji diferencial: avto bolj podkrmarjen
Trši zadnji diferencial: avto bolj prekrmarjen
Namig za set-up
Večje odprte proge: bolj zaprt diferencial
Manjše zaprte proge: bolj odprt diferencial
Več oprijema: bolj zaprt diferencial
Manj oprijema: bolj odprt diferencial
Pri 1/10 nitro 200mm avtomobilih so običajne nastavitve v sledečih mejah
Spredaj: olja od 80.000 cSt do 300.000 cSt in fiksna os
Zadaj: olja od 30.000 cSt do 100.000 cSt
LPL