Nastavljanje Nitro motorjev

Vprašanja in odgovori za začetnike ......

Moderatorji: nitro-s, Lojz

Nastavljanje Nitro motorjev

OdgovorNapisal/-a Lojz » 09.04.2010, 14:49

NASTAVLJANJE NITRO MOTORJEV

Izkoriščanje potenciala motorja

Ko ste enkrat tako daleč, da redno spravite motor v pogon in vam ne ugaša več je čas, da se lotite iz njega izvleci čim več moči, ki vam jo lahko ponudi pri boju za zmage. Glede na to, da motor optimalno deluje v zelo ozkem področju je pomembno razumevanje njegovega delovanja, saj je to lahko razlika med maksimalno močjo in uničenim motorjem. Pravilno nastavljen motor ima specifičen zvok in občutek pri vožnji le-to pa pridobimo s časom, ko postajamo bolj domači in izkušeni s takimi motorji. Določeni zvoki in občutki nam povejo tudi kaj je potrebno nastaviti, da bo motor spet deloval optimalno. Brati o delovanju motorjev je koristno in nam daje neka bazna znanja a glavne so izkušnje, izkušnje in še več izkušenj, ki pa si jih lahko pridobimo samo s prakso! V naslednjih poglavjih je podanih nekaj namigov, ki naj bi preprečili grobe napake pri rokovanju z nitro motorji in vas hitreje popeljali do izkušenih nitro voznikov.

Začetna nastavitev igel na motorju

Ko kupite nov motor ima le-ta tovarniško pred nastavljeni obe igli in vijak za prosti tek. Pametno je začeti s temi nastavitvami. Kadar imamo rabljen motor ali smo se preprosto ušteli pri nastavljanju in ne vemo več dalje pa nimamo podatkov o osnovni nastavitvi si pomagamo z univerzalnimi nastavitvami. Spodnjo iglo privijemo do konca (pazimo, da ne pritegnemo preveč) in nato odvijemo za en obrat. Zgornjo, glavno iglo prav tako odvijemo do konca in nato odvijemo za dva do tri obrate. Vijak za prosti tek privijemo tako, da bo reža v uplinjaču, ko je polno zaprt velika približno 1mm. Seveda je vse odvisno od posameznega motorja vendar vam lahko te nastavitve služijo kot neka začetna točka s katere se nato približate optimalni nastavitvi. OPOZORILO če je motor nov ga moramo najprej vteči in šele nato pričnemo z optimiranjem nastavitev.

Glede vrstnega reda nastavljanja igel vedno teče huda debata. Ko se lotimo finih nastavitev je v glavnem najbolje začeti z glavno iglo (zgornji obrati) in nato iglo za spodnje obrate. Kot prvo pa mora motor sploh delovati, zato najprej nastavimo delovanje v prostem teku.

Med vtekanjem mora motor teči dolgo v prostem teku (odvisno od metode vtekanja) zato je najbolje, da je spodnja igla nastavljena rahlo bogato (motor naj deluje približno 30 sekund konstantno, nato se prične ohišje počasi polniti z gorivom). Tu in tam dodamo nežno plin, da odstranimo odvečno gorivo iz ohišja. Šele, ko bo motor popolnoma vtečen se lotimo optimiranja nastavitve glavne igle. Moj nasvet pri vtekanju (varianta prosti tek) je rahlo pritegniti vijak za prosti tek (nekoliko povečamo režo v uplinjaču), ker motor drugače ne bo deloval zaradi zelo tesnega ujema med batom in srajčko. Ko prične zatikanje zaradi tesnega ujema zaradi obrabe nekoliko popuščati vijak za prosti tek sproti odvijamo…

Vedno, ko nastavljamo motor, ne glede spodnja igla, zgornja igla ali prosti tek mora imeti motor delovno temperaturo!

Fine nastavitve

Najprej beseda o previdnosti! Linija med optimalno nastavitvijo in uničenim motorjem je zelo tanka. Gorivo za nitro motorje vsebuje tudi olje, ki motor med delovanjem maže. Ko se približujemo nastavitvi z minimalno še delujočo količino goriva za zgorevanje in tako maksimalni moči se približujemo tudi meji, ko motor dobiva še ravno dovolj olja prepotrebnega za njegovo mazanje in hlajenje. Kolegi z veliko izkušnjami vam bodo povedali, da motor deluje najbolje tik pred tem, ko ga ''raznese''! Majhni nitro motorčki, ki jih uporabljamo prenesejo večje ''zlorabe'' kot njihovi večji dvotaktni bratje, a kljub temu nima smisla pretiravati z nastavitvami saj jih bomo tako slej ko prej uničili.

Glavna igla (za visoke obrate)

Preprosto povedano dirkači nastavljamo glavno iglo tako, da pridemo čim hitreje od točke A do točke B. Seveda je delovanje motorja odvisno tudi od nastavitev igle za spodnje obrate a se bomo zaenkrat posvetili samo glavni igli (za visoke obrate). Najboljši kraj za nastavljanje je proga na kateri boste vozili. Glavno iglo poskušamo nastaviti tako, da avto prevozi najdaljšo ravnino v najkrajšem možnem času. To lahko storimo po občutku, za natančnejšo nastavitev se lahko poslužimo štoparice. Vedeti moramo, da nastavitev glavne igle optimiramo vedno na točno določeno konfiguracijo proge! Kratka zavita proga ponavadi zahteva nastavitev nekoliko bolj revne mešanice (glavna igla nekoliko bolj zaprta) za zagotavljanje maksimalne moči pri pospeševanju iz ovinkov. Na takih progah se ne rabimo skrbeti, da bomo preobremenjevali motor z visokimi obrati, saj jih le ta redko ali pa sploh ne doseže zaradi kratkih ravnin! Odprte proge z dolgimi ravnicami zahtevajo nekoliko bolj bogato mešanico (glavna igla nekoliko bolj odprta) ker s tem zagotavljamo boljše mazanje in hlajenje motorja ko se le-ta zvrti v visoke obrate. Takšna nastavitev sicer nekoliko pokvari karakteristiko v spodnjih obratih (pospeševanje iz ovinkov) a zagotovi ''zdravo'' delovanje motorja skozi celotno dirko!

Zakaj je torej pomembno nastaviti glavno iglo na določeno progo? Določena nastavitev igle lahko zagotovi optimalno delovanje le v zelo ozkem območju vrtljajev. Če se nahajamo nekje pod temi ''optimalnimi'' vrtljaji je nastavitev pre-bogata (glavna igla preveč odprta) in če smo nad temi vrtljaji je nastavitev pre-redka (glavna igla preveč zaprta). V tej ''igri'' gre vedno za iskanje nekega najboljšega kompromisa moč/vrtljaji na določeni konfiguraciji proge. Idealno bi bilo, če bi imeli elektronsko krmiljen vbrizg goriva, ki omogoča regulacijo vbrizga glede na obrate motorja kot pri avtomobilih, ki jih vozimo!

Spodnja igla (za nizke obrate)

Tako, glavno iglo smo nastavili, sedaj pa se lotimo spodnje igle, ki skrbi za nizke obrate. Pomembno je, da jo nastavimo nazadnje, ker regulira tok goriva skozi glavno iglo pri nizkem položaju plina (po domače, ko malo stisnemo gas). Če nastavljamo glavno iglo s tem tudi avtomatsko vplivamo na nastavitev spodnje igle. Ko nastavimo glavno iglo bolj redko (privijemo) smo s tem tudi spodnjo iglo nekoliko ''priprli'' nastavili revnejšo mešanico! Zato je pomembno končati nastavitve s spodnjo iglo.

Spet je pomembno, da je motor na delovni temperaturi, ko pričnemo z nastavitvami. Obstaja mnogo metod, kako nastaviti oz. testirati nastavitve, ena izmed teh je tako imenovani ''Pinch test'' oz. stiskanje cevke za dovod goriva.

Medtem, ko motor deluje na delovni temperaturi (prosti tek) pričnemo stiskati cev za dovod goriva. Cev stiskamo tako dolgo dokler motor ne ugasne. Če pri tem obrati močno narastejo preden motor ugasne je to ponavadi pokazatelj, da je spodnja igla nastavljena pre-bogato. V primeru, da motor ugasne brez kakršnegakoli porasta obratov je to lahko indikator za pre-redko nastavitev spodnje igle. Ta metoda je morda nekoliko kruta a nam bo podala točko s katere lahko fino nastavimo in prilagodimo iglo na progi.

Druga metoda se imenuje ''glej kako dolgo motor enakomerno teče v prostem teku''. Nastavitev spodnje igle vpliva na to kako dolgo motor enakomerno teče v prostem teku. Pre-redka nastavitev povzroča zaganjanje v obrate in ugašanje motorja. V takem primeru motor dela normalno med vožnjo, saj ga ''hranimo'' z gorivom preko glavne igle, ko pridemo v boks spustimo plin in gorivo se dovaja samo še preko spodnje igle (primer preredke mešanice) takrat prične primanjkovati goriva in motor se zaganja v obrate. Pre-bogata nastavitev spodnje igle povzroči, da začnejo obrati motorju v prostem teku hitro padati vse dokler ne ugasne, ker se ohišje napolni z odvečnim oz. nezgorelim gorivom. Idealna nastavitev je takšna, da motor drži enakomerne vrtljaje v prostem teku 15-20 sekund in nato začne število obratov počasi padati. V nasprotnem primeru je lahko nastavitev spodnje igle prerevna in bo postala še revnejša s tem ko se bo motor med dirko dodatno nekoliko segrel, kar ima za posledico težko vodljiv avto saj se motor sam zaganja in ugaša! Edino kaj nam ta metoda ne pove je ali imamo ''umetno'' bogato mešanico, ki jo kompenziramo z previsoko nastavitvijo obratov prostega teka.

Pogosta napaka je, da nastavimo uplinjač v prostem teku preveč odprt (vijak za prosti tek preveč privit).Spodnja igla mora biti v takšnem primeru ''umetno'' bogato nastavljena, da znižamo obrate prostega teka na neko normalno raven. Simptomi so podobni kot pri pre-bogato nastavljeni igli za spodnje obrate, le da se pojavi zamik pri padcu obratov pri prostem teku. Kako se temu izogniti? To je spet ena izmed stvari, ki postane lažja z izkušnjami. Postopoma zmanjšujemo vrtljaje prostega teka in zapiramo iglo za spodnje obrate, vse do točke kjer motor ne more več delovati. Zapomnimo si, vedno nastavljamo vijak za prosti tek, da zadostimo nastavitvi spodnje igle in ne obratno!

Najbolj enostavna in sigurna metoda je nastaviti iglo za spodnje obrate na progi. Nastavimo jo tako, da avto čim bolje pospeši po tem, ko smo ga pustili delovati 10 sekund v prostem teku. Motor mora potegniti z mesta močno in brez vsakega obotavljanja. Kakršno koli obotavljanje motorja je znak za pre-bogato oz. prerevno mešanico na spodnjih obratih. Da bi prepoznali razliko je potrebno kar nekaj izkušenj in občutka. Poskušamo najti znake, ki nas bi pripeljali do prave nastavitve.

Zaustavljanje motorja nam lahko prav tako veliko pove kot poganjanje motorja v obrate. Če motorju padejo obrati ne karakteristično nizko, ko smo odvzeli plin je to lahko znak za pre-bogato mešanico na spodnji igli. V primeru, da motorju nočejo pasti obrati in se še kar naprej zaganja je nastavitev spodnje igle pre-revna. Lahko je tudi indikator za pre-revno nastavljeno glavno iglo a to bi morali do sedaj imeti nasatvljeno!

Seveda potrebujemo čas in izkušnje, da najdemo prave nastavitve. Če se zadeve lotimo z majhnimi koraki in potrpežljivo ne moremo narediti ničesar narobe. Nastavitev v napačno smer se takoj pokaže na delovanju motorja, da zadevo odpravimo gremo preprosto nazaj na prvotno nastavitev.

Žarilne svečke

Izbira svečke za pravo temperaturno območje je kritičnega pomena za pravilno delovanje in dobro delovanje motorja. Manjši motorji uporabljajo srednje do vroče svečke medtem ko večji motorji uporabljajo svečke za hladnejše območje. Če izberete svečko za napačno temperaturno območje motorja ne boste nastavili do sončnega zahoda.

Kombinacija kompresije, toplote in katalitske reakcije med platino v svečki ter metanolom v gorivu ustvari zgorevanje v nitro motorju. Spreminjanje temperaturnega območja svečke spreminja čas vžiga mešanice (timing of combustion). Nitro motorji nimajo sistema za vžig kot naši pravi avtomobili s katerim bi nastavili čas vžiga. Zato se poslužimo svečk v različnih temperaturnih območjih, ki povzročijo spremembo časa vžiga mešanice. Če čas vžiga ''premaknemo'' malo naprej (bolj vroča svečka) to pomeni, da se bo vžig v zgorevalnem prostoru začel nekoliko prej (preden bat doseže zgornjo mrtvo točko) s tem motorju dodamo moč, še posebej v zgornjih obratih. Seveda obstajajo meje in pre-vroča svečka nam lahko povzroči pred-vžig oz. detonacijo, kjer ni več kontroliranega zgorevanja. Poškodbe motorja so v taki situaciji neizbežne.

Pri uporabi svečk različnih proizvajalcev moramo biti zelo previdni saj ne obstaja nek enoten standard za označevanje. Izberemo lahko kaj hitro napačno svečko. Zato je najbolje, da se posvetujemo z izkušenimi modelarji v koliko nismo prepričani kaj naj izberemo.

''Brati'' žarilne svečke je tehnika, ki jo je razvil g. Ron Paris. Ta nam govori, da nam žarilna svečka lahko pove nekaj o tem kako je motor obratoval. Žarilna nitka se obarva sivo v motorju, ki je deloval v optimalnem območju blizu meje svojih zmogljivosti, seveda z optimalno nastavljeno mešanico. Ta metoda zahteva novo svečko, saj se bo žarilna nitka v vsakem primeru s časom obarvala sivo, pomembno pa je tudi v kakšnem času se obarva sivo. Če se obarva sivo le po enem do dveh rezervoarjih goriva (dirkaški tempo in ne samo ''križarjenje'' po progi!) smo zelo blizu maksimumu in s tem tudi težavam. V primeru, da svečka ostane svetleča in mokra po zvoženih več rezervoarjih goriva je nastavitev nekoliko bogatejša a smo na varni strani. Ko se nitka pretrga smo v godlji saj je to znak, da je nastavitev daleč pre-redka ali pa motor deluje v območju detonacije (prehiter vžig – prevroča svečka).

Podložke pod glavo motorja

Motorji so v bistvu kot ''zračne črpalke''. Vsesajo zrak, ga zmešajo z gorivom in mešanico nato komprimirajo ter vžgejo. Dodaten proces ustvarjen z zgorevanjem goriva se veča s faktorjem direktno povezanim s stopnjo kompresije. Povečanje kompresije pomeni povečanje izstopne moči. Seveda pa smo omejeni z mejo kompresije, ki jo lahko motor prenese. Prevelika kompresija nam povzroči prehitro zgorevanjem in detonacijo, ki smo jo omenili že pri prevroči svečki!

Velikost kompresije nastavimo z distanco oz. debelino podložk med glavo cilindra in zgornjim robom srajčke. Seveda na kompresijo vpliva še mnogo drugih faktorjev a debelina podložk je najenostavnejši in najhitrejši način spreminjanja kompresije. Debelejše podložke pomenijo manj kompresije in tanjše podložke več kompresije. Ko se lotevamo teh nastavitev gremo v zelo počasnih korakih, da ne uničimo motorja. Ko odstranjujemo podložke preverimo ali se bat morda dotika zgornje točke oz. svečke!

Kompresijo lahko spremenimo tudi z svečkami. Mnogi proizvajalci ponujajo daljše svečke, ki segajo v zgorevalni prostor in s tem zmanjšajo volumen zgorevalnega prostora. Z zmanjšanjem le-tega povečamo kompresijo. To ni najbolj zaželena metoda vendar v primeru, ko motor že v osnovi nima podložk tudi edina kako povečati kompresijo. Pazimo spet, da se bat ne dotakne zgornje točke!

Okoljski vplivi

Dejstvo je, da so potrebne za optimalno delovanje nitro motorja korekcije igel vedno znova, ko ga uporabljamo. Kdor misli, da je stvar rešena, ko motor enkrat uspemo nastaviti in je to za vedno ter za vse pogoje se krepko moti. Glede na to, da motor vedno nastavimo na zgornje meje zmogljivega (zelo ozko področje) se lahko zgodi, da se razmere čez noč spremenijo drastično v takšno smer, da če ne bomo motor ponovno nastavili lahko pride do poškodb zaradi preredke mešanice (zaradi spremenjenih zunanjih pogojev).

Vedno moramo imeti v mislih zgorevanje goriva s kisikom in njuno ''pravilno'' razmerje. IZMIŠLJEN PRIMER: za optimalno zgorevanje potrebujemo 1 ''kos'' goriva in 2 ''kosa'' kisika torej mešanica 1/2, če se ena od vrednosti spremeni moramo prilagoditi drugo, da ponovno dosežemo ''pravilno'' razmerje!

Vremenski vplivi na delovanje nitro motorja so:

• Temperatura zraka;
• Relativna vlažnost;
• Zračni pritisk;
• Nadmorska višina.

1. Temperatura zraka

Višja temperatura zahteva revnejšo nastavitev (bolj zaprta glavna igle) in nižja temperatura zahteva bogatejšo nastavitev (bolj odprta glavna igla). Večina ljudi sklepa obratno, ker si tolmači igle za nastavljanja mešanice kot termostat. Napačno je razmišljanje, da je v hladnem potrebno glavno iglo bolj zapreti, da ohranimo delovno temperaturo motorja in obratno. Hladni zrak je namreč gostejši od toplega. Hladen zrak vsebuje več kisika, ki je potreben za zgorevanje mešanice. Kadar temperatura drastično pade je potrebno zaradi porasta kisika v zraku dodati nekoliko več goriva, da dosežemo pravilno razmerje med gorivom in kisikom (odpremo glavno iglo). Ko se ozračje segreva moramo količino goriva odvzemati (zapiramo glavno iglo) in tako doseči pravilno razmerje gorivo – kisik.

2. Relativna vlažnost

Relativna vlažnost nam pove koliko vlage ''pare'' je v ozračju. Vlaga v zraku odvzema prostor kisiku, ki je sicer potreben za zgorevanje. Pri višji relativni vlažnosti zraka imamo manj kisika v zraku s tem potrebujemo tudi manj goriva (glavno iglo zapiramo). Kadar je v zraku manj vlage imamo na razpolago več kisika, zato moramo gorivo dodati (glavno iglo odpiramo).

3. Zračni pritisk

Merimo ga s pomočjo barometra, na voljo pa nam je tudi v lokalnih časopisih in vremenskih napovedih na televiziji. Višji zračni pritisk pomeni, da v motor spravimo več zraka in s tem kisika, zato v takih pogojih potrebujemo več goriva (odpiramo glavno iglo). Pri manjšem zračnem tlaku dobi motor manj zraka in s tem kisika, zato potrebujmo manj goriva (zapiramo glavno iglo).

4. Nadmorska višina

Nadmorska višina zelo vpliva na delovanje motorja, pri velikih spremembah bolj kot vse ostale prej omenjene spremembe. Splošno pravilo velja, da z porastom 300m nadmorske višine izgubimo približno 3% moči. To pomeni, če vozite najprej nekje ob morju (''0m'') in greste na progo, ki leži na 1500m lahko pričakujete izgubo moči za 15%!!! Zrak je redkejši in ima manj kisika na večji nadmorski višini, zato moramo glavno iglo takrat bolj zapreti. Kadar dirkamo na nivoju morja oz. manjši nadmorski višini je v zraku več kisika, to pa pomeni, da moramo glavno iglo bolj odpreti.

Sklopka

Mnogo voznikov izgublja čas in živce z nastavljanjem motorja, pri tem pa se pokaže, da je težava v sklopki in ne motorju. Problematičen je predvsem vijak za zategovanje vzmeti, ki določa, pri katerih obratih bo sklopka prijela. Če je le-ta zategnjen premalo se motor ne mora zavrteti dovolj visoko, da bi razvil zadostno moč preden sklopka prime. V takem primeru motor duši in se ''muči'' priti v obrate in ne potegne dobro z mesta. Ko je vijak zategnjen preveč pride do drsenja sklopke zato avto pospeši slabo in ne dosega končne hitrosti kot bi želeli.

Termometri

Kot ste morda opazili nismo niti enkrat omenili termometra. Najslabše kar lahko naredite je, da motor nastavljate vedno na določeno temperaturo. Temperatura motorja je odvisna od mnogih faktorjev in samo eden od teh je mešanica, ki jo nastavljamo. Vreme in številni ostali faktorji vplivajo na temperaturo motorja zato z nastavljanjem na vedno isto temperaturo lahko zmanjšujemo potencial oz. zmogljivost motorja. Seveda motorji delujejo v nekem območju (cestni nekje od 95 do 125ºC) in je to potrebno tudi kontrolirati. Različni vremenski pogoji imajo lahko za posledico, da bo isti motor deloval enkrat optimalno pri 100ºC in drugič pri 120ºC. Termometer je le referenca za spremljanje podatkov in zbiranje informacij. Termometer ne uporabljamo kot orodje za nastavljanje. Ne nastavljajmo motorja vedno na 120ºC ker bo morda razvil več moči pri 100ºC!

LPL
Priponke
Slika1.jpg
Slika2.jpg
Xray-REDS-Sanwa
Uporabniški avatar
Lojz
----------------------------
----------------------------
 
Prispevkov: 1120
Pridružen: 04.01.2007, 09:17
Kraj: Maribor

Re: Nastavljanje Nitro motorjev

OdgovorNapisal/-a nejcnm » 09.04.2010, 20:52

Bravo zelo poučno branje.... :-bd
1. mesto Državno prvenstvo 1:8 rally 2009
2. mesto Državno prvenstvo 1:8 rally 2008
3. mesto Državno prvenstvo 1:8 rally 2007
Uporabniški avatar
nejcnm
Naš človek :)
 
Prispevkov: 245
Pridružen: 28.08.2005, 18:02
Kraj: Novo mesto

Re: Nastavljanje Nitro motorjev

OdgovorNapisal/-a nitro-s » 09.04.2010, 22:15

Lozj lepo si to razložil. :-bd

Še nekaj slik. ;)

The main-needle (A)
Slika

The idle needle (B)
Slika

The idle/air-screw(C)
Slika

Slide (E) of the carburetor (0.6mm)
Slika

The adjustable spay-bar (D)
Slika

Link: :arrow: http://www.rbproducts.com/mainEn.php?part=Support&L=En&pagefaq=faqEn/Base%20slide%20carburator%20setting%20.12%20engines
LP Stanko

GSM: 070 688-446 ___ E-MAIL: stanislav.kokol@triera.net

XRAY X4 2024 Stock - XRAY X12 2018 - BURI 2.2
Tamiya TT-02 - Tamiya TT-02R 21.5T
SANWA M17
Uporabniški avatar
nitro-s
____________________
____________________
 
Prispevkov: 3301
Pridružen: 15.11.2002, 01:30
Kraj: Maribor

Re: Nastavljanje Nitro motorjev

OdgovorNapisal/-a nitro-s » 09.04.2010, 22:24

Svečke - "TURBO" in "NORMAL"

Slika Slika

Kako izbrati pravo svečko (glej tabelo) :arrow: http://www.rbproducts.com/mainEn.php?part=Support&L=En&pagefaq=faqEn/Choosing%20the%20right%20glowplug
LP Stanko

GSM: 070 688-446 ___ E-MAIL: stanislav.kokol@triera.net

XRAY X4 2024 Stock - XRAY X12 2018 - BURI 2.2
Tamiya TT-02 - Tamiya TT-02R 21.5T
SANWA M17
Uporabniški avatar
nitro-s
____________________
____________________
 
Prispevkov: 3301
Pridružen: 15.11.2002, 01:30
Kraj: Maribor

Re: Nastavljanje Nitro motorjev

OdgovorNapisal/-a JC Borcy » 19.10.2010, 21:18

Še ena verzija nastavitve motorja:

Five easy steps to a perfectly tuned engine
LP, Borut
Uporabniški avatar
JC Borcy
____________________
____________________
 
Prispevkov: 1201
Pridružen: 10.07.2004, 04:08
Kraj: Maribor


Vrni se na Pomoč začetnikom.

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 9 gostov

cron