»F5J«, kaj je to?
To vprašanje me je mučilo zadnje dni. Kaj pravzaprav je? Kje se je vse skupaj začelo? Kdo so ljudje, ki se s tem ukvarjajo? Kaj delajo? Cilji? Želje? In vsekakor, prihodnost?
Zakaj »prihodnost«. Zato, ker če si v kratkem ne odgovorim na to vprašanje me v naslednjih dneh zadeva ne bo več zanimala.
Pravzaprav, sploh ne vem kje naj začnem. A naj začnem z začetkom ali trenutnim stanjem. Za trenutno stanje imam v mislih nas. Prave pristne slovenske »Janeze«. Res smo prav posrečeni. Samo dva milijona nas je, s svojim znanjem pa obvladujemo ves svet.
Z zadnjimi besedami se spotikam ob slovensko »F5J« sceno, v kateri sem sam udeležen z vsem srcem. Veliko se nas sprašuje, kje smo v svetu? Kako konkurenčne modele imamo? A smo najboljši? Gledamo po »netu« in nihče nima takšnih zadev kot mi. Prehiteli smo ves svet. V samo enem letu intenzivnega dela. Hura, Hura, Hura,…….
S tem hura, hura, hura, …. bom začel.
Ja res si zaslužimo en velik hura. Ukvarjamo se z »F5J«.
Ampak, s kakšnim F5J? Mene je zelo presenetilo.
F5J bi naj bila mednarodna oznaka kategorije, ki spada pod okrilje FAI (Federation Aeronautique Internationale) organizacije. Po pregledu FAI strani, kategorija ne obstaja omenjena niti z eno besedo. Prav niti enega malega F5J napisa ni. Ja tako je. Kategorija F5J vsaj pod okriljem FAI ne obstaja.
Vse kar ima skupnega z FAI organizacijo je F5. F5 je v FAI-u rezervirana za modele, ki uporabljajo elektromotor.
A obstaja v svetu? Ja obstaja.
Samo vtipkajte F5J katerokoli spletni raziskovalec in videli boste, da kar nekaj zadev s temi tremi simboli res obstaja.
Zakaj pravim simboli? Zato ker je to tudi edina skupna in navsezadnje edina enako napisana oznaka po vsem svetu.
Kaj pa pomeni za modelarje sveta? Samo eno je skupno. Model, ki bi naj bil podoben modelu jadralnega letala in elektromotor. Vse ostalo je navdih posameznih skupin ljudi, ki se gredo hobi.
Kaj, kako? A se mu je čisto zmešalo? Ne. Prav nič.
F5J je »kategorija« posameznikov, ki jim je skupno to, da uživajo v letenju RC jadralnih modelov z elektromotorjem.
Kdo je prvi začel? Se verjetno nekateri sprašujete. Na to je zelo težko odgovoriti. Odvisno, kaj iščemo. A, kdo je prvi začel leteti jadralni model s pomočjo elektromotorja ali kdaj se je prvič našla skupina modelarjev, ki se je pomerila med seboj? Mene je zanimalo samo to, kje se je našla prva skupina modelarjev, ki se je pomerila med seboj in kakšna pravila je imela. Vir mi je samo uporaba interneta in lahko se še kako motim.
Zapisi, ki sem jih našel po internetu, omenjajo manjšo skupino modelarjev iz Arizone (Central Arizona Soaring League), ki je na prelomu tisočletja nekaj pravil zapisala na papir. Ta majhen osnutek pravil je služil za pripravo prvega Elektro jadralnega svetovnega prvenstva 2001. Prvenstva, ki je imelo s FAI organizacijo precej težav. Iz originalnega Svetovno prvenstvo F5J kategorije se je moralo preimenovati v Elektro jadralno svetovno prvenstvo. To je bil tudi prvi »kratek stik« s FAI organizacijo, nato so samo še sledili.
Pravila so pisana takole.
1.Splošno
F5J ni priznana s strani AMA ali FAI organizacije. Pravila so povzetek pravil Central Arizona Soaring League in »Extreme« F5J pravil. Organizator tekmovanja si jih lahko prilagaja, spreminja kakor želi.
2. Lastnosti RC jadralnih modelov z elektromotorjem »F5J«
2.1.1. Pogon:
Pogon je lahko sestavljen iz enega elektromotorja, po potrebi prenosa, paketa akumulatorjev, ki mora biti v modelu in zračnega vijaka
2.1.2. Kategorije:
2.1.3 speed 400
krtačni motor tipa 400. Čas uporabe motorja. Faktor 0.30
2.1.4 krtačke
dovoljena je uporaba krtačnih motorjev, katerekoli velikosti. Čas uporabe motorja. Faktor 0.45
2.1.5 cobalt (rare earth)
dovoljena je uporaba krtačnih, cobalt (rare earth) motorjev, katerekoli velikosti. Čas uporabe motorja. Faktor 0.75
2.1.6 brezkrtačni
dovoljena je uporaba brezkrtačnega motorja, katerekoli velikosti. Čas uporabe motorja. Faktor 0.95
3. Tekmovanje
3.1.1. Organizator (vodja tekmovanja)
-Organizator pripravi in označi mesto (območje) vzleta in pristanka
-Organizator določi dolžino »delovnega časa« in »trajanja« za vsak turnus
-Organizator ali »starter«, njegove zadolžitve:
×odštevati v razmaku 10 sekund od 1 minute do 10 sekund pred pričetkom turnusa
×odštevati v razmaku 1 sekunde od 10 sekund pred pričetkom turnusa
×signalizirati konec delovnega časa
3.1.2. Časomerilec
Časomerilec pilota mora meriti čas trajanja leta in čas uporabe motorja v vsakem turnusu
× čas trajanja leta (v sekundah) se meri od trenutka meta medela, do trenutka ko se model dotakne česarkoli, kar ima stik s tlem
× čas delovanja motorja (v sekundah) se meri od vsakega vklopa do izklopa in se sešteva v tem turnusu
3.1.3. Pristanek
Dodatne točke za pristanek se prejmejo v naslednjem primeru
× 0 točk če model pristane obrnjen na hrbet
× 30 točk za vsak »foot« (1ft=0.3048m) od označene točke pristanka. Meri se nos modela.
4. Točkovanje
× rezultat = čas trajanja – (faktor × čas uporabe motorja) – (2 × sekunde prekoračenega delovnega čas) + točke pristanka
× kazen dveh (2) točk na vsako sekundo, ki je narejena po koncu delovnega časa skupine do 1 minute, in se odšteje od rezultata.
× 0 točk ta turnus, kjer je bil prekoračen delovni čas za več kot eno (1) minuto
× točke rezultata se ovrednotijo na 1000 točk za turnus
Let je vreden 0 točk,če:
× modelar starta ali pristane z modelom izven označenega območja
× se model dotakne kogarkoli drugega razen pilota modela
× od modela odpade karkoli med startom, letom, pristankom
Link do izvirnika:
http://www.soarcasa.org/Events/2004%20f5jrules.pdf
Zelo izvirno, še posebej če si zamislim, da ni obstajalo nič na, kar se bi oprli. Še bolj izvirno je to, da jim je v zelo skromnih pravilih uspelo zajeti bistvo RC jadralnega modelarstva, »jadranje«.Elektromotor je pa samo v pomoč. Elektromotorji oziroma pogon se lahko z leti še kako izpopolni pa vendar na končni rezultat njihov razvoj nima vpliva. Bistvo. Pravila so pisan tako, da se uporaba motorja kaznuje.
Ta pravila so prva pisana pravila za RC jadralne modele z elektromotorjem. Po njih so se kasneje oblikovala različna pravila po vsem svetu, katerim je skupno samo »F5J«.
V informacijo kdo vse leti,kaj in kako:
-F5J – Slovenija, vsem znano, po vzoru pravil Pokal Telstar. Link:
http://www.rc-kit.com/tekmovanja-2004-telstar.html
-F5J – Slovaška, Izvleček pravil je v pripravi in bo objevljen. Link:
http://www.mkz.szm.sk/pravid04.htm
-F5j – Madžarska, enaka pravila kot veljajo na Slovaškem
-F5J - Italija, »Italijanska formula« z zelo enostavnimi pravili. Motor tipa 400, en paket 7 celic akujev maksimalne kapaciete 600 mAh in izredno težka naloga. Modelar mora odleteti pet (5) letov po šest (6) minut trajanja in pristati v točko, pri tem pa ni dovoljeno polnjenje akumolatorjev. Link:
http://www.rivamodels.sk/f5magazin_35_en.html
-F5J – Španija, vam raje ne povem kako. Naj bo dovolj stavek, ki sem ga zasledil. V prvih dveh turnusih je izgledalo kot, da letijo kamni in ne letala. Link:
http://perso.wanadoo.es/yaya/f5j/datos_ ... _ast_1.htm
http://www.ifr.es/segriarc/Veleros/2003 ... eleros.htm
-F5J – Finska, Nordic CUP. Link:
http://www.ilmailuliitto.fi/lennokki/le ... annot.html
-F5J – Avstralija, Tekmovanje kategorije F5J je zasnovano kot kategorija F3J, le, da se namesto ročnega šlepa uporablja elektro pogon na modelu.
http://www.maaa.asn.au/electric/rules/f5j.htm
-F5J – Amerika, po pravilih kot so napisana za Elektro jadralno svetovno prvenstvo oziroma izpeljava le teh. Link:
http://www.soarcasa.org/Events/2004%20f5jrules.pdf
-F5J »Exstrem«, Tekmovanje na internetu. V naprej se pove katere dni se lahko leti. Pravzaprav se ponudi »okno« 48 ur. Tako da lahko sodelujejo modelarji s celega sveta. Pravila zelo preprosta. Leti lahko vsak jadralni model z elektromotorjem. Odleteti je potrebno tri turnuse po 10 minut. 1 sekunda se točkuje z 1 točko. Maksimalen let je tako 600 točk. Delovni čas motorja je neomejen, možen je večkratni vklop in izklop. In »cukerček«. Skupen delovni čas motorja se odšteva od časa letenja. V praksi 600 točk (10minut) – 19 točk (19s uporabe motorja) = 581 točk. Dodatne točke se zasluži še za pristanek. Pri obračunu končnih točk so še različni »hadicap« faktorji glede na motor. Link:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=269221
-F5J – Srbija in Črna gora, o njih nisem našel veliko, le to da se nekaj dogaja
-F5J – Poljska, le to da se nekaj dogaja
-F5J – Rusija, le to da se nekaj dogaja
In zdaj. Kaj se je »Janezek« naučil s tem sprehodom po svetu. A si je odgovoril na začetku postavljena vprašanja?
Ja, na precej. Še več kot sem hotel. Nisem si mislil, da se lahko dela takšna razlika po celinah. Če je Ameriškim in Avstralskim modelarjem pomembno, da čimveč jadrajo, je v Evropi vsa zadeva postavljena na glavo.
Pa vendar najpomembnejše.
»F5J« ni mednarodna kategorija. Za »F5J« ne obstajajo mednarodni pravilniki. . Slovenski »F5J« se z ostalim svetom ne more primerjati. Preveč svoj pravilnik imamo. Še zdaleč ne trdim, da slab. Ima samo eno veliko pomanjkljivost. Uporaba motorja ni »kaznovana«. Zakaj želim da bi bila kaznovana? Zato, ker gre za tekmovanje z RC jadralnimi modeli, ki uporabljajo elektromotor samo za pomoč in kot tak naj ne bi odločal o končnem zmagovalcu.
Sem omenil prihodnost? Da.
Še v tem mesecu se bomo odpravili čez mejo.
Še v tem mesecu bomo na lastni koži preizkusili drugačna pravila.
Še v tem mesecu bomo lahko spregovorili z ostalimi kako gledajo na RC jadralno letenje z uporabo elektromotorja v pomoč.
Še v tem mesecu imamo čas, da se izobrazimo, kako se je »F5J« razvil po svetu in z vsem znanjem stopimo med ljudi, ki imajo voljo, da se oblikuje prav zares »mednaroden pravilnik«.
Upam, da sem se s tem raziskovanjem oddolžil vsem, ki sem jih v zadnjih dneh prizadel s svojim »teženjem« in zdaj vidim tudi velikim neznanjem glede »F5J« in pravil. Vse svoje napake bom sproti odpravil in se vsem osebno opravičil.
lp, rok
V opozorilo vsem bralcem.
Prispevek je napisal s pomočjo informacij, ki sem jih dobil s svetovnega spleta »internet«, nekaj zadev sem pa naravnost vprašal ljudi, ki so imeli napisane svoje email naslove na straneh s katerih sem črpal informacije.
Ravno tako želim in moram povedati, da je prispevek pisal zanesenjak, ki mu jadranje v katerokoli obliki (voda, zrak) pomeni skorajda največ.