"Zavihki" na koncu krila

Vse o modelih letal : nastavitve, barvanje, izkušnje, izboljšave, pomoč ...

Moderator: blisk

OdgovorNapisal/-a Big A » 20.10.2004, 00:35

frcac napisal/-a:
Najvecji slovenski teoretik letalstva, prof dr Kuhelj, je skonstrurial tudi letalo z imenom Lojze, ki bi tezko sodilo med uspesna letala.


Andrej, tu te moram malo popraviti. Slovenci smo narod z bogato letalsko zgodovino. Lojzeta je skonstruiral ing. Stanko Bloudek - imel je izreden občutek za te reči, ni pa bil brilijanten teoretik in večkrat je bil malo kratek v računanju. Zdajšnji prof. dr. Kuhelj je kot študent v njegovi ekipi za letalo opravil aerodinamične izračune, izdelan je bil pa samo en primerek letala - za katerega je pa težko reči ali je uspešen ali ne. Kljub vsemu je letalo s svojimi eliptičnimi krili in X-ramenjačo pravi posebnež, po meritvah je bilo pa to letenju prijazen dvosed s potovalno hitrostjo blizu 200 km/h. Trenutno je za repliko Tomaž Meze ki ga poznate kot lastnika in pilota Ede V opravil vse aerodinamične izračune in planira, da bi ga izdelal. Model v merilu 1:3 je že izdelal g. Albin Novak, vendar še ne leti. Tomaž pa pripravlja manjšo različico ki bo verna kopija originala, gnana z brezkrtačnim motorjem. Kakorkoli že, če letalo ne bi obljubljalo dobrih letalnih zmogljivosti definitivno ne bi prišlo do tega, da bo kdo izdelal njegovo repliko.
LP, Sašo


Hojla Sašo,

Bognedaj, da bi v nič dajal delo prof dr Kuhlja. Njegov prispevek k slovenski letalski zgodovini je velikanski, saj je bil avtor mnogih uspešnih letal, poleg tega pa je vzgojil kar nekaj rodov slovenskih inzenirjev.

Trditev o slabem letalu opiram na izjavi ocividca, ki je bil prica krstnemu poletu. Letalo je bilo pretezko in imelo je preslaboten motor, zato se je komaj dvignilo s tal. Preizkusni pilot je uspel z ljubljanskega letalisca (sedaj je tam BTC) obkroziti Ljubljano na visini komaj nekaj dest metrov. Menda je bila problematicna tudi smerna stabilnost letala.
Seveda pa se da omenjene hibe na modelu zlahka in temeljito odpraviti.


Se malo o wingletsih:
Mati narava jih pozna ze zelo dolgo.. pri kanjah, orlih, štorkljah....
Potem pa nekomu kapne, da bi jih lahko uporabil na letalih.....
Napravi slabo kopijo .. in eto .. ze se hvali z briljantnim izumom.


A
Uporabniški avatar
Big A
Naš človek :)
 
Prispevkov: 134
Pridružen: 14.12.2003, 14:22
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Bošti » 20.10.2004, 00:55

Big A je napisal/a:
Se malo o wingletsih:
Mati narava jih pozna ze zelo dolgo.. pri kanjah, orlih, štorkljah....
Potem pa nekomu kapne, da bi jih lahko uporabil na letalih.....
Napravi slabo kopijo .. in eto .. ze se hvali z briljantnim izumom.


Mislim, da so pred časom na eni univerzi naredili letalo s pravokotno obliko krila, ki je imelo na koncu zaključke v stilu kanjinih/orlovih peres. Izsledki so bili baje zelo pozitivni...
Žal nimam slike, bilo pa je objavljeno v eni reviji.

Lp, Boštjan
Uporabniški avatar
Bošti
Član
 
Prispevkov: 48
Pridružen: 31.07.2004, 17:52

OdgovorNapisal/-a rock » 20.10.2004, 02:31

Why Winglets?

Preprosto
http://www.mandhsoaring.com/winglets.html

Tegale ne bi izpustil
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/winglets.htm

Zanimiv članek, še posebej zadnji odstavek
http://www.airspacemag.com/ASM/Mag/Inde ... /htww.html

Nekaj igranja z formulami
http://www.desktopaero.com/appliedaero/ ... lanar.html

Na koncu si še vedno lahko vsak svoje misli. Važno je da je lepo. Če ne bi tako ali tako raje "opeko" na RC naredil.

lp, rok
Uporabniški avatar
rock
Naš človek :)
 
Prispevkov: 482
Pridružen: 27.02.2004, 11:59
Kraj: Celje

OdgovorNapisal/-a Goldi » 20.10.2004, 06:49

Kar se tiče wingletsov in njihovega delovanja je čisto preprosto in zelo jasno prikazano na spodnji sliki.......
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Goldi
Naš človek :)
 
Prispevkov: 132
Pridružen: 01.06.2004, 17:05

OdgovorNapisal/-a grega » 20.10.2004, 09:13

To že. Mislim pa da imajo pri manjših modelih (HLG) drugo namembnost. Mislim da ni cilj v povečanju aerodinamičnosti in odpravljanju vrtincev. Čeprav vem, da je kdo tudi zagovornik tega.

Odvisno je tudi kako se le ti izvedejo.

Znano je da imajo kar nekaj upora in zato je odgovor na vprašanje vrtinčnih tokov ... ali se sploh splača?

Zelo pozitivno pa je, da pomagajo pri kroženju, predvsem v močnejšem vetru, ko model pri obratih od vetra zelo odnaša. Tako se da profitirat kar nekaj "razdalje" v smeri v veter in višine. Kajti ni ravno najbolj prijetno, ko prideš v kakšno močno dviganje, začneš krožit in gledaš kako model drsi daleč od tebe. Nato pa dramatiziraš, ali boš imel dovolj višine za varen povratek, seveda v smeri vetra.

Mene zanima predvsem to, če se splača vinglete profilirat ali ne. Seveda ima najmanj upora kaplja. Ampak ali ni bolj smiselno nalept kar zelo tanke ploščice?

Govorim o vingletih HLGja. Recimo parkrat lomljeno krilo in na centroplan pravokoten vinglet.
Lp, Grega
Uporabniški avatar
grega
Naš človek :)
 
Prispevkov: 333
Pridružen: 12.05.2003, 13:04
Kraj: Ptuj - okolica

OdgovorNapisal/-a Goldi » 20.10.2004, 10:01

Grega!

Kar se wingletsov na HLG modelih tiče, meni so se obnesli. Je pa res, da sem moral kar nekaj časa jih prestavljat in nastavljat. Za wingletse sem uporabil kar 1,5mm balzo plankirano s 25g tkanino zaradi boljše trdnosti ob "pristankih". Je pa winglets vedno na udaru, kar se tiče poškodb.
Goldi
Naš človek :)
 
Prispevkov: 132
Pridružen: 01.06.2004, 17:05

OdgovorNapisal/-a ultralajt » 26.10.2004, 12:32

Uporabniški avatar
ultralajt
Forumski veteran
 
Prispevkov: 913
Pridružen: 07.04.2004, 16:35

OdgovorNapisal/-a Big A » 26.10.2004, 12:55

Nasel sem link, ki razpravlja o znizanju inducirnega upora pri letalskem krilu.

http://www.rhone.ch/winggrid/index.htm

Malo si ga oglejte, ce vam je vsec. Meni ni.

A
Uporabniški avatar
Big A
Naš človek :)
 
Prispevkov: 134
Pridružen: 14.12.2003, 14:22
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Goldi » 26.10.2004, 13:02

Big A

Ne da mi ni všeč, ogabno grdo je!!!
Goldi
Naš človek :)
 
Prispevkov: 132
Pridružen: 01.06.2004, 17:05

OdgovorNapisal/-a ultralajt » 26.10.2004, 13:51

Goldi napisal/-a:Big A

Ne da mi ni všeč, ogabno grdo je!!!


Traktor je tudi grd, pa zelo fajn orje.... :shock:

Dejstvo pa je, da je winggrid zelo uporaben kadar hocemo ostati pri mali razpetini krila in mali vitkosti, a bi hoteli imeti krilo z dobro fineso.

Morda se le da narediti winggrid ki bi bil elegantnejsi..

naprimer 4 slikce spodaj:
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Uporabniški avatar
ultralajt
Forumski veteran
 
Prispevkov: 913
Pridružen: 07.04.2004, 16:35

OdgovorNapisal/-a Goldi » 26.10.2004, 13:57

Hornet!

V kakšnem trdnostnem razredu pa so ti zavihki? Vzamimo npr. ca. 3m/s, eno lepo pobočje in en malo neroden pristanek........potem pa te "perice" po luftu letijo. A ne? Mislim da je pri tem obvezna oprema sekundno in aktivator :wink:
Goldi
Naš človek :)
 
Prispevkov: 132
Pridružen: 01.06.2004, 17:05

OdgovorNapisal/-a ultralajt » 26.10.2004, 14:06

Ja res je, tale zadeva je videti precej obcutljiva.

Vendar pa je znano da peresca "winggrida" v zraku nosijo zelo veliko vec kot bi bilo za pricakovati. Zato morajo biti narejena zelo mocno. No, ce so narejena zelo mocno, potem je verjetnost poskodb ob nerodnih pristankih malce zmanjsana.

Ravno, ta ranljivost in neesteticnost sta vzroka, da ni mnozicne uporabe na RC modelih.

Hehe, morda bi moral imeti narejeno celo zalogo levih in desnih "fedles" kakor je winggrid poimenoval moj brat Mitja, pa bi jih imel kakor "potrosni material" na travniku...

LP Mitja
Uporabniški avatar
ultralajt
Forumski veteran
 
Prispevkov: 913
Pridružen: 07.04.2004, 16:35

OdgovorNapisal/-a ultralajt » 26.10.2004, 14:15

ProX napisal/-a:Zdravo...!!

Aerodinamiko pravih letal poznam dobro, test opravil z 98%...:-))


Tale stavek mi ne da mira!
Kak test si to mislil? Ce mislis test ki je potreben za izpit pilota v aeroklubu ali kak test na letalskem faksu.... v vsakem primeru se s tem nebi mogel prevec hvaliti... PODN OD PODNA...

Ce pa delas ali pa si delal na Apisu, Sinusu, ali kakem drugem nasem letalu, ki so se delali v zadnjih 10 letih, potem pa KAPO DOL!
Uporabniški avatar
ultralajt
Forumski veteran
 
Prispevkov: 913
Pridružen: 07.04.2004, 16:35

OdgovorNapisal/-a Goldi » 26.10.2004, 14:21

ultralajt napisal/-a:No, ce so narejena zelo mocno, potem je verjetnost poskodb ob nerodnih pristankih malce zmanjsana.


Močno v večini primerov pomeni tudi težje :wink: , kar pa pri lahkih modelih ni najboljše......zato se mi zdi stvar prenežna za uporabo npr. na HLG modelu ali pa kakšni podobni zadevi...
Goldi
Naš človek :)
 
Prispevkov: 132
Pridružen: 01.06.2004, 17:05

OdgovorNapisal/-a ultralajt » 26.10.2004, 14:30

Goldi napisal/-a:
ultralajt napisal/-a:No, ce so narejena zelo mocno, potem je verjetnost poskodb ob nerodnih pristankih malce zmanjsana.


Močno v večini primerov pomeni tudi težje :wink: , kar pa pri lahkih modelih ni najboljše......zato se mi zdi stvar prenežna za uporabo npr. na HLG modelu ali pa kakšni podobni zadevi...


Lahko si privoscis nekoliko tezja "fedlesa", saj nadomescajo skoraj 1/3 zunanjega dela krila KI GA NI.

Zamisli si da odlomis svojemu HLGju trapezne konce kril (recimo 40cm) in namesto njih uporabis winggrid (recimo 10 cm)..

Bo treba poizkusiti na kakem starem modelu, pa bomo videli kaj je res na tem. Sem pa slisal da so pri winggridu pogoste tezave z okretnostjo...vsaj za HLG...
Uporabniški avatar
ultralajt
Forumski veteran
 
Prispevkov: 913
Pridružen: 07.04.2004, 16:35

OdgovorNapisal/-a samo3D » 26.10.2004, 15:34

JAOOOO!
Pejte raje na travnik in letite! To najbolje zmanjšuje induciran upor! 8)

S
Uporabniški avatar
samo3D
Član
 
Prispevkov: 88
Pridružen: 05.12.2003, 13:38
Kraj: Celje

OdgovorNapisal/-a Goldi » 26.10.2004, 15:49

samo3D napisal/-a:.........Pejte raje na travnik in letite!......


Samo, vsi nimamo takšne sreče, da lahko med tednom dopoldne letimo. Da grem za hip na forum, da pogledam kaj je novega, kaj napišem se v celem svojem delovniku odpovem malici............eni pač moramo garati :cry: .
Goldi
Naš človek :)
 
Prispevkov: 132
Pridružen: 01.06.2004, 17:05

OdgovorNapisal/-a brane » 26.10.2004, 19:31

frcac napisal/-a:
Najvecji slovenski teoretik letalstva, prof dr Kuhelj, je skonstrurial tudi letalo z imenom Lojze, ki bi tezko sodilo med uspesna letala.


Andrej, tu te moram malo popraviti. Slovenci smo narod z bogato letalsko zgodovino. Lojzeta je skonstruiral ing. Stanko Bloudek - imel je izreden občutek za te reči, ni pa bil brilijanten teoretik in večkrat je bil malo kratek v računanju. Zdajšnji prof. dr. Kuhelj je kot študent v njegovi ekipi za letalo opravil aerodinamične izračune, izdelan je bil pa samo en primerek letala - za katerega je pa težko reči ali je uspešen ali ne. Kljub vsemu je letalo s svojimi eliptičnimi krili in X-ramenjačo pravi posebnež, po meritvah je bilo pa to letenju prijazen dvosed s potovalno hitrostjo blizu 200 km/h. Trenutno je za repliko Tomaž Meze ki ga poznate kot lastnika in pilota Ede V opravil vse aerodinamične izračune in planira, da bi ga izdelal. Model v merilu 1:3 je že izdelal g. Albin Novak, vendar še ne leti.

LP, Sašo


Samo v vednost; Lojzek, g Albina Novaka je že letel in to vsaj kakšen mesec nazaj.
Uporabniški avatar
brane
Naš človek :)
 
Prispevkov: 360
Pridružen: 28.01.2003, 23:44

OdgovorNapisal/-a samo3D » 27.10.2004, 06:32

Goldi napisal/-a:
samo3D napisal/-a:.........Pejte raje na travnik in letite!......


Samo, vsi nimamo takšne sreče, da lahko med tednom dopoldne letimo. Da grem za hip na forum, da pogledam kaj je novega, kaj napišem se v celem svojem delovniku odpovem malici............eni pač moramo garati :cry: .


No, o tem ne bi!
Uporabniški avatar
samo3D
Član
 
Prispevkov: 88
Pridružen: 05.12.2003, 13:38
Kraj: Celje

OdgovorNapisal/-a Intruder » 27.10.2004, 08:04

Samo to bom rekel:

Sem videl LS8 leteti brez enega wingleta. Ob pristanku se je zlomil, in letel je brez "trimanja" dalje, pa ni zato inč zavijal! ;) Mislim, da je na modelih vse skupaj več ali manj to "šmeki peki", med tem ko pa na pravih letalih igra zelo veliko vlogo. Gledal sem odajo o Bojng 747, ko imajo enega dedeka, ko samo vinglete dela. Letalo z wingleti porabi že v eni vožnji občutno manj goriva, kaj šele, koliko profitirajo ob vsakodnevnem prometu!

Samo je lepo povedal!

Pejte na travnik, pa zmanjšujet tisti upor z letenjem in ne z izumljanjem tople vode na foromu!

Pa vendar so Sexy! :D


Jan
Slope soaring is the way of life! (J.P.)
Uporabniški avatar
Intruder
Forumski veteran
 
Prispevkov: 531
Pridružen: 25.08.2004, 23:34
Kraj: Maribor

PrejšnjaNaslednja

Vrni se na Splošno..

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 3 gostov

cron