Napisal/-a rock » 29.09.2004, 02:40
No, pa sem pripravil "mušter". Kar nekaj branja, vendar se splača.
PRAVILA KATEGORIJE F5J – JADRALNI MODELI Z ELEKTROMOTORJEM
SLOVENSKA PRAVILA SEZONE 2005 - osnutek
Predmet
Tekmovanje radijsko vodenih jadralnih modelov z elektromotorjem za posameznike. Na tekmovanju se leti več kvalifikacijskih krogov. V vsakem kvalifikacijskem krogu so tekmovalci razdeljeni v skupine. V vsaki skupini se rezultati preračunavajo zaradi izločitve vpliva vremenskih pogojev, ki se med leti lahko spreminjajo. Tekmovalci z najvišjimi seštevki rezultatov letijo še dva finalna leta v eni skupini za končno uvrstitev.
1 Splošna pravila
1.1 Definicija radijsko vodenega modela z elektromotorjem
Model letala z enim elektromotorjem. Elektromotor se koristi samo kot pomoč pri vzletu. Na model deluje vzgon samo na čvrste, nepregibne površine. Model s spremenljivo geometrijo ali površino mora odgovarjati predpisanim karakteristikam, kadar so površine v maksimalno ali minimalno razširjeni obliki. Vse kontrolne površine je potrebno upravljati preko naprave za radijsko vodenje. Napravo za radijsko vodenje upravlja modelar, ki mora biti na tleh. Baterije s katerimi napajamo elektromotor oziroma pogone krmilnih površin morajo biti v modelu in ne smejo imeti nikakršne povezave s tlemi ali drugim letečim objektom. Polnjenje baterij med letom s pomočjo sončnih celic je dovoljeno.
1.2 Gradnja modela
1.3 Karakteristike radijsko vodenega modela z elektromotorjem
a) splošna pravila
največja površina: 150dm2
največja vzletna teža: 5kg
obremenitev: največja 75 g/dm2
b) baterije pogona sestavljene iz NiCd, NiMH, Li-ion ali Li-pol členov
c) minimalni radij nosu 3mm
d) na modelu ne sme biti nobenih izrastkov ali naprav, ki bi modelu omogočale ustavitev na zemlji
e) naprava za radijsko vodenje mora biti sposobna delovati na oddaljenosti 20 kHz do sosednje naprave. Če ta pogoj ni izpolnjen, mora tekmovalec sporočiti delovno širino pasu (največ 50 kHz).
f) kakršna koli naprava za dajanje informacij z modela k modelarju upravljalcu ni dovoljena
g) tekmovalec lahko uporablja dva modela med tekmovanjem
h) tekmovalec lahko med tekmovanjem kombinira dele modelov, če predelani model odgovarja pravilom in so bili deli pred tekmovanjem predelani in označeni
i) da bo lahko možna menjava starta v naslednjih tekmovalnih krogih, mora tekmovalec pri prijavi navesti dva delovna kanala radijske naprave v minimalni oddaljenosti 20 kHz. Tekmovalec je lahko poklican k uporabi kateregakoli od teh dveh kanalov minimalno pol ure pred začetkom aktualnega kroga. Obveščen je lahko tudi vodja ekipe, če obstaja.
j) balast za obtežbo modela mora biti varno pritrjen v modelu brez ohlapnosti
1.4 Razdelitev po motorju
1.4.1 F5J-400
Za pogon se lahko uporablja krtačni elektromotor tipa 400. Baterija, ki poganja elektromotor je lahko sestavljena iz največ 8 členov NiCd, NiMH baterij ali največ 2 členov Li-Ion, Li-Po baterij. Časa za uporabo motorja je 60 sekund.
1.4.2 F5J-7
Tip motorja ni omejen. Baterija, ki poganja elektromotor je lahko iz največ 7 členov NiCd ali NiMH baterij. Časa za uporabo motorja je 40 sekund.
1.4.3. F5J-Unlimited
Tip motorja ni omejen. Baterija, ki poganja elektromotor nima omejitev. Časa za uporabo motorja je 20 sekund.
1.5. Tekmovalec in pomočnik
a) tekmovalec mora upravljati model sam
b) tekmovalec lahko ima največ enega pomočnika
2. Prostor tekmovanja (letališče, travnik,………)
2.1.Prostor, okolica tekmovanja mora biti na razumljivo ravnih tleh, tako da se možnost jadranja na pobočju oziroma na valovih zmanjša.
2.2
Tekmovalni prostor mora biti urejen z varnostnim koridorjem in točkami za pristanek. Na vsakega tekmovalca v skupini mora biti zagotovljena ena točka.
2.3.Točke za pristanek morajo biti med letom skupine fiksne in opremljene z merilno napravo
2.4. Varnostna pravila
a) model ne sme pristati ali se ustaviti v varnostnem koridorju. Šteje vsak del modela, ki posega v območje varnostnega koridorja
b) model ne sme preleteti varnostnega koridorja nižje kot 3m
c) model ne sme preleteti območje, ki ga organizator pripravi za tekmovalce ( parkirišče, vodstvo tekmovanja, prostor gledalcev, prostor tekmovalcev) nižje kot 3m
d) vsak prekršek varnostnih pravil se kaznuje z odbitkom 100 točk od tekmovalčevih končnih točk. Kazenske točke morajo biti obračunane in vidne iz rezultatov leta v katerem se je zgodil prekršek.
3. Tekmovalni leti
a) izvedeni morajo biti najmanj štirje (4) kvalifikacijski leti po 10 minut. En najslabši let se briše. Za želena je organizacija čim večjega števila kvalifikacijskih letov
b) izvedena morata biti najmanj dva (2) finalna leta po 15 minut.
c) tekmovalec ima za vsak tekmovalni let na voljo dva poizkusa
d) pred ponavljanjem lahko tekmovalec odpravi poškodbo na modelu, če je do nje prišlo
e) za ponavljanje se šteje, ko model zapusti roko tekmovalca ali pomočnika ali če tekmovalec še vedno leti in pove da bo izvedel ponovni start in vključi motor
f) v primeru, da tekmovalec ne javi ponovne vključitve motorja. Čas leta se ustavi ob vklopu motorja, pristanek je vreden nič točk
g) v primeru ponavljanja, čas dosežen v drugem poizkusu šteje k rezultatu
h) vsak let mora biti merjen z dvema urama. Če nobena ura ne deluje mora ponavljati vsa skupina
4. Ponavljanje
Tekmovalec je upravičen do ponovnega delovnega časa
a) v primeru trka z drugim modelom v zraku
b) če njegov poskus ni bil merjen z uradnim sodnikom
c) če je bil let oviral ali onemogočil nepričakovan dogodek brez tekmovalčevega vpliva
Nov delovni čas se omogoči na načine po naslednjem vrstnem redu:
1) v nepopolni skupini ali v skupini kateri se doda dodatna točka za pristanek
2) če to ni možno, v novi skupini z najmanj štirimi (4) tekmovalci ponavljalci
3) če tudi to ni možno, pa z isto skupina v kateri se je pripetil dogodek.
V primeru ponavljanja po tretji (3) metodi. Tekmovalcu ponavljalcu se štejejo točke, ki jih je dosegel s časom ponavljalnega leta. Ostalim tekmovalcem, ki so bili dodeljeni skupini, šteje boljši izmed doseženih rezultatov.
Upoštevati je potrebno, da je tekmovalec, ki je nadaljeval s startom ali ponovil start preden so se razčistile okoliščine motenj njegovega leta, izkoristil možnost novega leta.
5. Brisanje leta in/ali diskvalifikacija
a) Let je vreden nič točk, če tekmovalec krši pravila iz 1. poglavja. V primeru hujše kršitve pravil je organizator dolžan diskvalificirati tekmovalca
b) Let je vreden nič točk, če je model med letom izgubil katerikoli del. Ne velja če je prišlo do trčenja z drugim modelom
c) Izguba katerega koli dela med pristajanjem ob dotiku s tlem, ne pomeni kazen nič točk
d) Let je vreden nič točk, če noben del modela po pristanku ne sega vsaj 75 m od pristajalne točke tega tekmovalca
e) let je vreden nič točk, če modela ni upravljal tekmovalec
6. Organizacija letenja
6.1. Leti (turnusi) in skupine
a) v predtekmovalnih letih mora biti razporeditev tekmovalcev taka, da glede na frekvence naprav omogoča večje število tekmovalcev v eni skupini. V skupini naj bo najmanj 6 tekmovalcev. Priporočljivo je 8 do 10 tekmovalcev
b) letalni razpored je razdeljen v turnuse, ki se delijo na skupine
c) k razvrščanju tekmovalcev služi tabela (matrika, dodatek na koncu), ki zmanjšuje možnost istočasnega letenja posameznih tekmovalcev
6.2. Letenje v skupinah
a) tekmovalec ima pravico do 5 minut pripravljalnega časa, ki se šteje od trenutka, ko je bila njegova skupina poklicana na startna mesta in do starta delovnega časa
b) delovni čas, ki je dodeljen vsakemu tekmovalcu v skupini, mora v kvalifikacijskih letih trajati točno 10 minut, v finalnih letih točno 15 minut
c) organizator mora zelo razločno slišno in vidno označiti začetek delovnega časa
d) po poteku 8. minut delovnega časa mora biti dan slušni in vizualni signal
e) konec kot tidi začetek delovnega časa morata biti podana slišno in vidno
f) modeli, ki se po izteku delovnega časa nahajajo v zraku, morajo čimprej pristati
7. Kontrola nad oddajniki
a) vodja tekmovanja ne začne tekmovanja, dokler niso vsi tekmovalci predali oddajnikov organizatorju
b) ne spoštovanje oddaje oddajnika se sankcionira s prepovedjo nastopa v sledečem letu
c) vsak vklop oddajnika med tekmovanjem brez dovoljenja vodje tekmovanja se lahko sankcionira z diskvalifikacijo
d) tekmovalci morajo oddati oddajnike osebi oziroma na mesto, ki jih določi organizator. Čimprej po zaključku leta
8. Start, vzlet
8.1. Model mora vedno poleteti pred startno linijo, proti vetru
8.2. Startni prostor določi vodja tekmovanja. Osebe ki startajo model morajo uporabljati samo ta prostor
8.3. Vsak model, ki je poletel pred znakom začetka delovnega časa, mora čimprej pristati. Vsako nadaljevanje leta v primeru predčasnega starta je vredno nič točk
9. Čas delovanja motorja
9.1. Prvi poskus
a) na razpolago je 60, 40, 20 sekund za uporabo motorja. Tekmovalec lahko vklopi ali izklopi motor kolikokrat hoče v tem času. V tem času lahko tudi poleti kadarkoli oziroma kolikokrat hoče
b) merilec časa je dolžan odštevati zadnjih 10 sekund časa namenjenega delovanju motorja
9.2. V primeru ponavljanja.
a) čas delovanja motorja se ne meri. Šteje samo dosežen čas po izklopu motorja.
b) tekmovalec je dolžan sporočiti izklop motorja sodniku oziroma merilcu časa
10. Pristajanje
10.1. Pred tekmovanjem mora organizator določiti vsakemu tekmovalci njegovo pristajalno točko. Za uporabo pravilne oziroma določene pristajalne točke je odgovoren tekmovalec sam
10.2. Med pristajanjem mora merilec časa ostati za startno linijo. Tekmovalec in njegov pomočnik sta edina lahko v pristajalnem krogu polmera 15 metrov
10.3. Po pristanku lahko tekmovalec vzame svoj model še pred potekom delovnega časa, če pri tem ne ovira drugih tekmovalcev v skupini in če je pristanek že bil izmerjen s strani sodnika
11. Točkovanje
11.1. Tekmovalčev čas se začne meriti od signala začetka delovnega časa,
a) do trenutka ko se model dotakne tal
b) do trenutka ko se model dotakne česarkoli, kar je v kontaktu s tlemi
c) do signala, ki označuje konec delovnega časa
11.2. V primeru ponavljanja, se začne meriti čas po izklopu motorja,
a) do trenutka ko se model dotakne tal
b) do trenutka ko se model dotakne česarkoli, kar je v kontaktu s tlemi
c) do signala, ki označuje konec delovnega časa
11.3. Čas mora biti merjen v sekundah na desetinko natančno
11.4. Vsaka sekunda je vredna eno točko
11.5. Če tekmovalec prekorači delovni čas skupine do 1 minute, se mu od njegovega časa odšteje 30 sekund oziroma 30 točk kazni
11.6. Če tekmovalec leti več kot 1 minuto po izteku delovnega časa je let vreden nič točk
11.7. Doseženemu rezultatu se prištejejo še točke za razdaljo od mesta pristanka oziroma ustavitve modela do središča pristajalne točke, ki jo določi organizator in to po sledeči tabeli
0 do 1m = 100 točk
1 do 2m = 95 točk
2 do 3m = 90točk
3 do 4m = 85 točk
4 do 5m = 80 točk
5 do 6m = 75 točk
6 do 7m = 70 točk
7 do 8m = 65 točk
8 do 9m = 60 točk
9 do 10m = 55 točk
10 do 11m = 50 točk
11 do 12m = 45 točk
12 do 13m = 40 točk
13 do 14m = 35 točk
14 do 15m = 30 točk
od 15m naprej ni dodatnih točk za pristanek
11.8. Oddaljenost pristanka se meri vedno od nosu modela do središča pristajalne točke, ki je določena tekmovalcu in jo določi organizator
11.9. V primeru, da model pristane po izteku delovnega časa, se točke za pristanek ne štejejo
11.10. V primeru, da se model pri pristanki dotakne tekmovalca ali pomočnika, se točke za pristanek ne štejejo
11.11. Tekmovalec, ki dobi največje število točk, to je čas letenja plus število točk za pristane in minus morebitne kazenske točke, je zmagovalec skupine in dobi 1000 točk
11.12. Ostali tekmovalci v skupini dobijo korigiran rezultat, ki je odvisen od procentualnega zaostanka glede na zmagovalca skupine pred korekcijo po sledeči formuli:
rezultat tekmovalca x 1000
------------------------------------- = točke tekmovalca
rezultat zmagovalca
12. Končna razvrstitev
12.1.
a) če se leti manj kot 3 lete v predtekmovanju, štejejo vsi. Če se leti 4 ali več letov v predtekmovanju, se najslabši tekmovalčev let briše
b) po končanih kvalifikacijskih letih se sestavi ena skupina z najmanj osem tekmovalcev, kateri so dosegli največje število točk v kvalifikacijskih letih. Ta skupina nadaljuje dva finalna leta.
12.2. delovni čas finalne skupine je 15 minut. Organizator mora z vidnim in zvočnim signalom označiti začetek delovnega časa, pretečenih točno 13 minut in konec delovnega časa
12.3. Rezultati finalnih letov se računajo po odstavku 11. Točkovanje
12.3. Za končno razvrstitev tekmovalcev, ki so leteli v finalu, se seštejeta rezultata obeh finalnih letov. Rezultati kvalifikacij se ne štejejo
13. Pomožne informacije
13.1. Organizacijska priporočila
a) organizator mora poskrbeti, da tekmovalec ne bi podvomil o točnem začetku ali koncu delovnega časa
b) vidna signalizacija mora biti dana z zastavo ali obarvano tablo v bližini kontrole tekmovanja
c) zvočna signalizacija je lahko dana z avtomobilsko hupo, ozvočenjem, zvoncem, itd..Potrebno je upoštevati, da se zvok proti vetru slabo širi in je zato potrebna premišljeno postaviti mesto zvočnega vira
d) da bi bilo tekmovanje pošteno, je minimalno število tekmovalcev v skupini 4. Med potekom tekmovanja se lahko zgodi, da nekateri tekmovalci iz različnih vzrokov odstopijo. Če ostanejo v skupini trije ali manj, mora organizator dodati tekmovalca iz prejšnje skupine, če kanali to dopuščajo in da ni tekmovalec že letel proti tem tekmovalcem
13.2. Dolžnost merilcev časa
a) organizator mora zagotoviti, da se sodniki zavedajo svoje odgovornosti, da poznajo pravila, posebej tista, ki zahtevajo hitre odločitve in da nebi kakorkoli oškodovali tekmovalca
b) organizator mora imenovati osebo, ki si zapiše vsakega tekmovalca, ki prekorači delovni čas skupine in izmeri prekoračeni čas
13.3. Tabele – matrice
a) tabelo uporablja organizator za zagotovitev poštenega tekmovanja, da se vsak tekmovalec pomeri z vsakim in da se isti tekmovalci srečujejo čim manj v istih skupinah.
b) način določanja startne številke tekmovalcem si izbere organizator
c) po začetku tekmovanja se ne sem menjati matrica in startne številke tekmovalcev
d) da se skrajša čas tekmovanja, je potrebno izbrati tabelo, ki daje najmanjše število skupin s čimveč tekmovalci, upoštevaje ferkvenčni faktor
13.3. Ferkvenčne skupine
a) odvisno od števila tekmovalcev in kanalov, ki so na voljo, nora organizator izbrati tabelo in razporediti tekmovalce v skupine z enakim obsegom ferkvenc. Na tej stopnji se lahko v tabeli pustijo prazna mesta . Kvarčna skupina lahko obsega nekaj sosednjih kanalov, tako da se kvarz pojavi samo enkrat v skupini. Te skupine so v matrici označene z A,B,C,…. V tem primeru morajo tekmovalci menjati kristale, da lahko tekmovali v skupini
b) organizator dodeli vsakemu tekmovalcu startno številko iz tabele za prvi krog. Tekmovalci imajo to številko skozi celo tekmovanje.
Primer: Pri tekmovanju 36 tekmovalcev bo ob uporabi tabele (b) tekmovalec vključen v ferkvenčno skupino B un mu bo dodeljena startna številka 8
14. Matrice (priloge)
Zadnjič spremenil
rock, dne 30.09.2004, 10:18, skupaj popravljeno 1 krat.