Preden začnete brati dokaj obsežne tekste in »študiozne pristope« bom povzel odgovor Robija Matjažu iz debate F5J:
Ja jest bi z veseljem prisel, ampak mislim, da moje znanje se ni zrelo za razkazovanje:)))))Ze res, da vadim vsak dan, kolikor se le da, ampak...."
Kdor zna eno minuto letet s prižganim motorjem in priti nazaj na zemljo v enem kosu v krogu 100 m je sposoben za tako tekmo.
Če boš sam letal po skritih travnikih, se ne boš mogel od nikogar ničesar naučiti in tako ne bo napredka. Tudi primerjati se na ta način ne moreš z nikomer in tako tudi ne moreš vedeti , če si kaj napredoval. Tekma ni samo dirka za rezultatom ampak tudi izmenjava izkušenj in mnenj, tako o letenju kokor tudi o gradnji modelov. Takrat, ko nisi v skupini, ki leti, imaš čas za ogled drugih modelov in debato z njihovomi lastniki, lahko pa tudi opazuješ tehniko letenja ostalih tekmovalcev in potem poizkušaš na treningih to uporabiti v praksi.
Kot sem že napisal, nihče še ne bil zaradi zadnjega mesta pretepen ali zasmehovan. Dirka je pač dirka, in ne moremo biti vsi na prvem mestu. Jaz hodim na tekme za sprostitev in zaradi druženja z ostalimi modelarji.
Spodnji teksti in predstavitve so namenjene samo za informiranje. Če hočete preiti takoj na »akcijo«, jih ne brat in se sekirat, kakšen model imate in »zastarelo« opremo.
Vabljeni na srečanja in tekme!
______________________
V tej debati bo razloženo:
- Kaj je to F5J in zakaj je privlačen?
- Pravilnik
- Koledar tekem
- Povzetek o debati na naslov: "Ne upam na tekmo"
- Kje se leti oz. trenira?
- Kaj potrebujem - populariziranje kategorije F5J 400
Primerna letala na tržišču, načrti za samogradnje (kratek povzetek lastnosti posameznega letala in splošna priporočila)
Oprema:
Motorji, prenosi, propelerji, regulatorji, servomehanizmi, sprejemniki , vse s kratkimi komentarji in dobavljivostjo v Sloveniji.
Priporočila posameznih pogonskih sklopov v teoriji in praksi
Tekmovalci se na kratko predstavijo s svojimi modeli.
_______________
Priporočam:
Najbolje, da ima vsak izmed nas, ki bo kaj prispeval odprt samo en odgovor, ki pa ga editira. Poskusimo!
_______________
Termini tekem:
24.04.2004 F5J pokal SLO MD Modra ptica
http://mdm.zrcalo.si/forum/viewtopic.php?t=2880
Še pride:
08. ali 15.05.2004 F5J pokal SLO MK Krško
12.06.2004 F5J pokal SLO MD Albatros Maribor
25.06.2004 F5J DP MK Kamnik
11.09.2004 F5J pokal SLO MK Kamnik
Srečanja
Zaenkrat nič...
Slike
3. april, srečanje v Arji Vasi pri Celju:
http://unlimited-rc.com/f5j-trening
Video
3. april, srečanje v Arji Vasi pri Celju:
še en kratek video kako smo štartali:
http://www.unlimited-rc.com/f5j-trening/F5Jcelje.WMV
24.04.2004 F5J pokal SLO MD Modra ptica
Krtina:
http://freeweb.siol.net/44miha/F5JKrtina04.WMV
_______________
Kategorija F5J 400, izbira motorja
Pravilnik pravi, da je dovoljena uporaba zaprtega (navadnega) elektromotorja velikosti 400 z ali brez reduktorja, celice so lahko NiCd ali NiMh, do 8 členov. Čas delovanja motorja je maks. 60 s.
Možni motorji:
Mnogo je proizvajalcev, ki samo preprodajajo motorje in na njih lepijo bolj ali manj pisane nalepke in dajejo različna bolj ali manj zveneča imena. Najbolj znani so Graupnerjevi motorji Speed, Robbe ima Power, recimo Protech pa Mega X. Gre za ene in iste motorje proizvajalca Mabuchi.
http://www.mabuchi-motor.co.jp/english/
Na voljo so nam trije tipi motorjev (primer Graupner) – prenos ali direktno
Speed 400 4.8 V – samo s prenosom
Speed 400 6 V – prenos ali direkt (propeler 6 x 3)
Speed 400 7.2 V – prenos ali direkt (propeler 6 x 3)
Vsi motorji so v enakem ohišju in imajo enako maso. Preprosto povedano se motor z ozako 4.8 V vrti hitreje, a ima manj navora kot 6 V različica. 7.2 V različica se vrti najpočasneje a ima zato največji navor in najvišji izkoristek.
Oznake po voltih, ki se jih rad poslužuje Graupner marsikdaj zavedejo modelarje začetnike. Oznake dajejo zelo ohlapna priporočila, pri katerih napetostih naj delujejo motorji, da bodo imeli sorazmerno dolgo življenjsko dobo. Različico 4.8 V ne bomo poganjali samo na 4 akumulatorje, saj so že krmilniki hitrosti na 4 celice zelo redki...
Cene 400 motorjev se gibljejo okoli 1500 SIT.
Prenos ali neposredni pogon?
S prenosom lahko uporabimo propeler večjega premera, ki bo zagotavljal večji potisk. S tem dosežemo hitrejše vzpenjanje. Koliko? Razlika je približno 60 do 70 % v prid prenosu. Po drugi strani, pa imamo v jadralnem času zraven še dodatno težo prenosa. Dober planetni prenos stane precej več kot sam motor!
Konkretni predlogi za motorizacijo
Speed 400 6V
Reduktor (planetni) s prenosom 3.8:1
Zložljiv propeler 11x8
8 akumulatorjev
Komentar: Zelo soliden pogon, ki zagotavlja pri majhnih tokovih hitra vzpenjanja.
Speed 400 4.8V
Reduktor (planetni) s prenosom 3.8:1
Zložljiv propeler 10x6
7 akumulatorjev
Komentar: »Dirkalna« različica, ki v teoriji daje najhitrejša vzpenjanja. Potrebnih samo 7 akumulatorjev, vendar zaradi velikega toka tudi krajša življenska doba motorja.
Primer - VIDEO
Štart s KAN 650. Niso bile ravno HOC (hot off the charger)
WMV, 4.4 MB
http://www.modelarji.com/upload/F5J/7NKAN650.WMV
Konkreten setup (dodano 9.april)
Speed 400 6V
Reduktor (planetni) s prenosom 3.8:1
Zložljiv propeler 13x8
8 akumulatorjev KAN 350 mAh
Komentar:
Izredno lahek setup za najlažja letala in mirne pogoje. Velik statičen potisk (več kot 450 g) zagotavlja lahkim letalom (celotna masa malo čez 500 g) več kot 30 stopinjske kote vzpenjanja; debelo čez 3 m/s po vertikali. Poraba toka se giblje okoli 9 A. Ker je model lahek, je pobiranje še tako šibke termike dosti lažje!
Speed 400 6V ali 7.2V
Zložljiv propeler 6x3
7 - 8 akumulatorjev
Komentar: Najcenejša in tudi najlažja varianta; z močnim metom modela se da »nadoknaditi« nekaj višine
DODATEK (napisal Simon Vida)
Zato sem se odlocil, da malce stestiram te male pogonske zadevice...Kot vir energije sem uporabil 7xSanyo GOLD 1000mAh, regulator je bil Schulze Slim-24be.
Propeler; obr/min; Tok(A)
SPEED400 (6V): Graupner 6X5->10380 ;10,8
Cam folding prop 6x3->11560 ;9,8
Graupner 6x3 zlozljiv->10750;10,55
SPEED400 (7,2V): Graupner 6X5->10200 ;8,5
Cam folding prop 6x3->11200 ;7,5
Graupner 6x3 zlozljiv->10300;8,5
6V Speed je nov (neutecen), docim ima 7,2V za sabo ze precej vozenj (mini ECO,avio,...). Rezultati so me zelo presenetili, se posebno 7,2V, saj so obrati skoraj identicni 6V, tok pa je dosti nizji! Oba motorja sem uporabil tudi v mini-ECO-tu. Hitrost pri 6V je kvecjemu za 5% visja, ampak sem porabil ~50% vec energije! 6V Speed me je zelo razocaral
________
Priporočam: Program za simulacijo pogonov v modelih letal,
http://www.motocalc.com
_____________________
Kategorija F5J 400, izbira akumulatorjev
Idelano gledano
V času ene minute morajo akumulatorji »iz sebe dati« čim večjo moč. Potem pa do 10 oz 15 minut zagotavljati še dovolj energije servomehanizmom.
Kakšne akumulatorje uporabiti?
Da bodo akumulatorji dali čim več, moramo biti pozorni na njihovo notr. upornost oz. koliko velika je pipa. Navadni akumulatorji AAA in AA imajo bolj ozko pipco in iz njih ne moremo pričakovati velikih moči.
Odvisno od vremenskih razmer, so zanimivi predvsem trije relativno poceni in dostopni akumulatorski tipi NiMH z nizko notranjo upornostjo. Vsi so od kitajskega proizvajalca KAN:
KAN 350 mAh, 2/3 AAA, 7.7 g, 15 do 20 mOhm
KAN 650 mAh, 2/3 AA, 15 g, 15 mOhm
KAN 1050 mAh, 2/3 A, 21 g, 7 mOhm
Cene se gibljejo okoli 500 – 600 SIT
Najbolj popularni so 650 in 1050 mAh tipi, zelo zanimivi zaradi svoje mase in ne toliko večje notranje upornosti pa 350 mAh.
Primerjava velikosti paketov (spodaj 8 celični 350 mAh, v sredini 7 celični 650 mAh in zgoraj 1050 mAh prav tako 7 celični. 650 in 1050 mAh so opremljeni s priključki za posamezno praznjenje akumulatorjev*)
Test 350 mAh:
http://mdm.zrcalo.si/forum/viewtopic.php?t=2714
Praznilne krivulje KAN 650 in 1050 mAh:
http://modelarji.com/phpbb/viewtopic.php?t=1974
Splošna priporočila
Nasplošno povedano, morajo biti zgoraj omenjeni akumulatorji za doseganje maksimalnih izhodnih moči uporabljeni takoj po polnjenju pri temperaturi okoli 40 st. C.
Priporočljivi polnilni tokovi so 2 C, kar pomeni, da so akumulatorji polni v približno pol ure. V primeru, da ima polnilec avtomatski način polnjenja NiMH akumulatorjev tudi v manj kot 15 minut!
* Posamezno praznjenje:
http://modelarji.com/show.php?id=70
Krmilniki hitrosti za kategorijo F5J 400
Ponudba na tržišču je res pestra, zato ne bom našteval kateri so primerni in kateri ne, ampak bom podal splošna priporočila in opozorila. Velja se osredotočiti na tokovne zmogljivosti krmilnikov okoli 15 do 25 A. Mase se gibljejo od 10 do 20 g.
Z elektronskim krmilnikom proporcionalno krmilimo vrtljaje motorja. Odvisno od posameznega krmilnika je lahko krmiljenje zelo zvezno, pri cenejših pa je pri nižjem plinu nekoliko bolj robato (stopenjsko). Ker nas zanima predvsem poln plin in izklop, samo krmiljenje ni tako pomembno.
Pomembno je, da ima krmilnik mehak zagon in elektronsko zavoro.
Mehak zagon je samo podaljšan čas zagona motorja od mirovanja do polnega plina. Za mehak zagon, se šteje zagonski čas daljši od 0.5 sekunde. Ne glede kako hitro bomo pohidili ročico za plin, krmilnik bo zvezno pospeševal motor od 0 do polnega plina v minimalno 0.5 sekunde. Prehitri časi zagona lahko poškodujejo prenos in tudi nehvaležno vplivajo na življ. dobo motorja
Elektronska zavora pripomore, da se zložljivi propeler tudi dejansko zloži. Posebno pri prenosih je važno, da je tudi elektronska zavora mehka in da ne cukne prehudo, kar bi lahko pripeljalo do škode v prenosu in tudi nehvaležnega vpliva na življ. dobo motorja.
Zelo važna stvar je BEC (battery eliminator circuit). To vezje nam zagotavlja napajanje sprejemnika in servomehanizmov iz glavih akumulatorjev in zato ne potrebujemo dodanih stroškov in teže s sprejemniškimi akumulatorji.
Pri cenejših tipih je BEC samo 1 A. Kar lahko predstavlja problem, ko napajamo večje št. servomehanizmov. Prav tako so pomembne izgube na BECu. Čim višje je število akumulatorjev, tem več bo šlo pri pretvorbi napetosti iz glavnih akumulatorjev na napetost napajanja sprejmnika in servomehanizmov v toploto.
V to pri kateri napetosti izklopi krmilnik in kako se obnaša pri izklopu se ne bom spuščal, saj je to za tistih 60 sekund nepomembno.
Kaj več o BEC in krmilnikih si lahko preberete v katalogu MGM:
http://mgm-compro.cz/download/catalog_en.pdf
Priključki in kabli F5J 400
Članek:
http://modelarji.com/show.php?id=30
Priporočam uporabo kvalitetnih kablov s silikonsko izolacijo in bakreno pletenico preseka 1.5 mm2. Odlični, lahki priključki z malo izgubami so MP JET 1.8 ali 2.5 mm, ki so tudi neobčutljivi na pregrevanje pri spajkanju. Zelo razširjeni so tudi MC2 – 2 mm banane, tu velja opozoriti na previdnost pri spajkanju.Od časa do časa je dobro priključke očistiti z izopropilnim alkoholom da ostranimo nečistoče in »korozivno substanco« – (po domače švic) od prstov, ki slabo vpliva na priključke.
Kabli naj bodo čim krajši, a še dovolj dolgi, da nam omogočajo spreminjanje težišča. S tem ne samo da izmanjšamo izgube ampak tudi zmanjšamo maso.
___________________
Naslednjič: Kako ravnati z akumulatorji NiMH?
Še pride:
Želite še kaj tehničnega? Pišite TUKAJ!
Osnovni podatki:
-Razpon: 210cm
-Dolžina: 107cm
-Profil krila: S-3021
-Teža: 620g
-Motor: MEGA X 400 6V + 4:1 (Robbe Planeta 400/35)
-Regulator: Kontronik SUN 1000
-Elisa: 14" x 8" Aeronaut
-Celice: 7 x Kan 1050
-Servoti: 2 x HS-60 (v trupu), 1 x HS-55 (flap)
-Sprejemnik: Schulze Alpha 440W
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Sakura Racing XI Sport Master (Endurance, stock, mild modified, modified), Hyper GTB E, Tekno EB48, itd...