Torej gremo na krmilnike po domače rečeno reglerje?
O teh malih zadevcah, škatlicah, ki nam včasih naredijo mnogo sivih las in poberejo še kak živček zraven, elektro modelarji vedno radi debatiramo. Zadnje čase veljaš za ta pravega elektraša, če uspešno pretvoril kakšno tako škatlico v kupček smrdečega silicija in plastike.
Pa še en fenomen je pri vsej tej stvari. Vedno se sliši kateri reglerji so za en k***, na tiste ki pa opravljajo svoje delo brezhibno pa se nikoli ne pomisli. Zatorej dober regler se vedno obnaša, »kot da ga ni«. Samo dve priključni žici je potrebno stakniti na akumulator in ročko do konca in gremo! Nase opozori mogoče prej še s kakim piskom ali melodijo (v bistvu to prihaja iz motorja, če smo natančni).
No pa pojdimo eno skoncentrirano rundo skozi te »magične« škatlice.
Krmilniki za krtačne motorje
V primeru uporabe speed 400 motorja, ki bo obremenjen do konca se splača vzeti 25, celo 30 A varianto. Ob drugih krtačnih motorjih ustrezno več, 50, 60, morda tudi 90 A in več. Tako zmogljivi krmilniki so postali poceni in dostopni, mnogi jih delajo v samogradnjah. Med proizvajalci ni večjih razlik, tudi kakšne poceni različice so še vedno uporabne. Krmilniki naj imajo frekvenco krmiljenja od 1 do 2 kHz.
Pri večjih tokovih je vprašljiva uporaba BECa, saj se akumulatorji lahko sesedejo pod 5.6 V, pri tej napetosti pa krmilniki že izključijo. Ločeno napajanje je pri velikih tokovih vedno dobrodošlo – možnost motenj je dosti manjša.
Dodatno prisilno hlajenje krmilnikov ni potrebno, kot tudi motorjev ne. Če je pogon dobro »uravnovešen« se v tistih 40 sekundah zadevšne ne bodo toliko segrele, da bi bilo problematično.
Pravzaprav je to zaenkrat vse kar je za povedati pri krmilnikih za krtačne motorje, zato gremo na
Krmilniki za brezkrtačne motorje (BK)
Hja, tu se šele začne zabava. Ampak ni tako hudo. Prvo relativno olajševalna okoliščina je ... samo 40 sekund motorja potrebujemo. Drugo, tehnologija je postala že dovršena ter »user friendly«. Vse kar je – točno moramo vedeti kaj delamo. Sicer bomo kaj hitro iz male in včasih drage škatlice izvabili magičen dimček in se od nje za vekomaj poslovili.
V preteklih letih sem o BK krmilnikih napisal marsikaj. Preden bi začel tu zgoščeno pisati nasvete, bi vseeno dobro bilo prebrat, kaj piše na tehle povezavah, verjamite, bolje bo tako:
http://modelarji.com/show.php?id=109
http://modelarji.com/phpbb/viewtopic.php?t=695
Kaj je pravzaprav pomembno in od krmilnika »primernega za F5J« zahtevamo:
0. Ja, nula, ničla! Najbolj pomembno! Krmilnik mora delovati z motorjem, to pomeni, da mora znati komutirati trofazen motor. Izbiramo vedno krmilnik, ki ima vsaj 20 % rezerve (raje 30 in več) v specificirani TRAJNI tokovni zmogljivosti in ne momentni.
1. Zagon motorja naj ne bo problematičen. Malo cukanja ni tako hudo, regulacija naj bo zvezna, da ne bi šel prenos rakom žvižgat. Zelo priporočljivo je, če ima krmilnik možnost programiranja t.i. mehkega zagona (softstart), da imamo lahko na RV napravi plin narejen na stikalo (ON/OFF)
1. Raje se žrtvuje nekaj izkoristka na račun večjega števila obratov pod obremenitvijo.
1. Zavora naj bo »mehka« in ne »trda« oziroma dana možnost programiranja moči zavore. Trda zavora lahko poškoduje prenos!
To so glavne zahteve. Nič posebnega. Kje je torej »keč«?
Če pogledamo nulco se notri skriva hakeljc. BK motorji so ne samo različne konstrukcije (govorimo o polih in inrunnerji/outrunnerjih) ampak imajo seveda tudi različno število ovojev, kontrukcijo rotorja – magnetov, itd. Idealno gledano bi moral vsak motor za optimalno izrabo imeti lasten algoritem krmiljenja. Kar pa jasno ni mogoče. Proizvajalci poskušajo jasno narediti univerzalni krmilnik in tu se včasih ubere kakšno krajšnico preveč ... mi pa imamo sive lase.
Vseeno je dobro, da omenim kje smo trenutno s tehnologijo (jesen 2004)
Najbolj moderen algoritem krmiljenja za maksimalni izkoristek IN univerzalnost (!) imajo trenutno pri Kontroniku – krmilniki JAZZ, novejša različica, ki se prodaja od poletja dalje.
V določenih detajlih so boljši, v določenih malenkost slabši, pri nekaterih pa pogrnejo po celi fronti (komutiranje zunanjevrtečih motorjev), imajo pa ogromno izbiro in veljajo za »Mercedeze« – govora je o krmilnikih Schulze.
Nadalje pa zadeve ratujejo precej izenačene, največ se omenjajo Hacker, Jeti, MGM, Castle Creations (USA, sedaj v EU pod Jamaro – »Xenon«) in BK Electronics (v navezavi z Lehner motorji).
Pri nas se da dobiti pravzaprav vse omenjene, izjema je Jamara in BK Electronics, je treba pač naročiti drugje po Evropi.
____________
Kaj pa »cost effective« variante, torej res pravo razmerje cena/zmogljivost???
To sta brez dvoma češka Jeti in MGM.
Ta modre Jeti škatlice »advance« imajo vse tisto kar »moderni« povprečni modelar potrebuje, če pa potrebujemo kaj več A (recimo čez 100) pa se splača ozreti po MGM (120 in celo 160 A verzija za zmerno ceno!). Zamo za FYI, najnovejša verzija krmilnega software-ja je 2.34, če se ne motim.
Pa smo tu, v bistvu realno gledano so zanimivi:
Advance 70-3P Opto, 6-16 celic, oz če se boste kdaj zabavali z LiPo - 2 do 5 jih mu lahko ponudite. Zelo, zelo zmerna cena
Za večje tokove pa TMM 12016-3 PL. Nekaj manj pride 80 A verzija, kar nekaj več (vendar še vedno relativno zmerna cena!) pa 160 A hrust.
Če pogledamo recimo tabelo tehničnih podatkov na EURO F5J na Madžarskem septembra lahko ugotovimo, da je 70 A najbolj popularen.
__________
Če gremo globje brskat po včasih zelo pestrih navodilih krmilnikov ugotovimo, da se lahko kar precej igramo z nastavitvami. Tiste ta pomembne sem že napisal.
Lahko pa spreminjamo motorju tudi po domače povedano predvžig oz. timing.
Pravilo: Večji kot je timing, hitreje se bo motor vrtel pod obremenitvijo seveda na račun izkoristka (večja poraba toka) in seveda obratno. Večje kot je število polov na motorju večji mora biti timing in obratno. Kaj je res optimalno pri določenem toku nam nihče ne pove, tudi motocalc ne, zato nam ne preostane drugega meritve. Ampak tu vmes je še propeler (različni proizvajalci + premeri + koraki) in stvari postanejo zanimive. Za res usklajen pogon se je tu potrebno kar pozabavati. Kaj hitro so razlike tudi do +-10 % v pridobljeni začetni izhodiščni višini po 40 sekundah. Načeloma taka testiranja nič ne stanejo, če jih delamo po zdravi pameti in smo previdni. Roko v ogenj dajemo edino, če se res začnemo sprehajati po meji – pri velikih tokovih.
Kdor pa je že doma v kleti sprobaval take zadeve z velikimi lopatami in kjer se pogovarjamo o bogatih tromestnih številkah v vatih, ve kaj pomeni moč in da se tu ni kaj preveč za igrati. Realno nas precej bolj zanima kako se bo model dvigal – višinski loger bo tu kar prav prišel
BEC
Že pri krmilnikih za krtačne motorje sem omenjal BEC. Tu ga bom še enkrat. BEC odstvetujem!
Različni tipi krmilnikov se med seboj zelo razlikujejo po napajalni napetosti, pri kateri prenehajo s komutiranjem. In ravno pri uporabi 7 celic pri velikih tokovih smo na tej spodnji meji. Hladne ali šibke celice se zelo hitro sesedejo pod mejo 6 V. Da ne omenjam pacientov, ki bi se trudili z akumulatorji, ki so jih napolnili prejšnji dan. Da ne bo kdo potem javkal, da ima zanič regler, ker mu takoj odklopi!
V večjih modelih je problem jasno tudi napajanje štirih ali morda celo šestih servomehanizmov, ki še dodatno zahtevajo nekaj zase. Zato je le bolje leteti še s tistimi dodatnimi 20 do 30 grami.
Nadalje pa so tesno s krmilniki povezani tudi
priključni kabli
Najprej motorna stran.
Tri kable povežemo z motorjem v poljubnem vrstnem redu. Ponavadi je najbolje da je sredina-sredina potem pa se že obrne krmilnik tako, da motor teče v pravilno stran. Nekateri krmilniki imajo rešeno to softwarsko in nam ni potrebno menjavati in obračati.
Potrudimo se, da so kabli čim krajši, torej jih režemo. Če ne gre dolge kable med seboj nekoliko prepletemo. Za manjše izgube priključne kable iz motorja prispajkamo direktno na kable krmilnika, če se da in to ne ovira funkcionalnosti. Nekateri modelarji uporabljajo tu recimo »način Schulze«, na krmilniku so ženski konektorji, na motorju pa se po potrebi ustrezno podaljša kable. No, pri tem že posegamo na krmilnik in je lahko problem z garancijo...
Akumulatorska stran
Tu se začne pri velikih tokovih dogajati. Če ste prebrali tisto kar sem napisal od enem izmed linkov, potem veste zakaj se gre. Tu morajo biti kabli absolutno čim krajši & maksimalnega preseka. Nekateri proizvajalci ali namenoma ali ne dajejo za svoje že konkretno zmogljive krmilnike (recimo 70 A je že konkreten tok) kar malo pretanke in izzivalsko dolge kable. Če neuk uporabnih prispajka še na akumulator tako dolge kable, nadene malce slabše priključke, no potem je to približno tako, kot da bi regulatorček zjutraj postavil na sredo Dunajske v Lj popoldne pa bi prišel v upanju, da ga bo našel.
Torej, nad 40 A sem zagovornik kvalitetnih silikonskih kablov preseka 4 mm2. In to čim krajših. Tisti gram ali dva več je le bolje, kot smrdeči ocmarek. V letalih je in bo vedno problem težišče, zato večina raje spajka daljše žice. Pa naj bo mogoče to tudi tokrat, ampak se splača tu malce potrudit in magari cel teden popoldne študirat kako priti skozi s čim manj kabla tako na krmilniku kot na akumulatorju.
S tem bo pridobil še tistih nekaj »zastonjskih« procentov pri dvigu in zaradi manjše mase boljše jadralne zmogljivosti.
O kablih in priključkih sem pisal:
http://modelarji.com/show.php?id=30
Kratko rečeno, uporabljajte priključke MP Jet 3.5 mm.
Za višje tokove (100 in več A) se splača podvajati. Taki krmilniki imajo že podvojene kable in naj bo to tako. Rešitev so tudi 6 mm2 kabli, ampak to so že res extremi. Ali pač?
Kdor bo pri nižjih A (pod 40 A) uporabljal 2.5 mm2 kable mu lahko dam kar takoj nasvet. Kupiti take, ki imajo srebrno pletenico? Takoj 10 % manj upornosti! Dobite jih v vsaki bolje založeni Hifi trgovini, cena pod 1000 SIT / m za parico. Lahko pa se jih seveda podvoji oz. kar uporabi parico za en pol, potem je to skoraj 30 % manj kot 4 mm2 kabel pri minimalno višji masi!
Če se dolgih kablov (več kot 20, 25 cm po polu) ne morete nikakor ne morete znebiti, potem je dobro krmilnik opremiti z dodatnimi kondenzatorji. Schulze svetuje:
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/overlo_e.htm
Če smo pri Schulzeju tips&tricks je vredno branja tudi:
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/g ... wit-de.pdf
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/guide/gstv-e.pdf
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/tips_e.htm
Glede namestitve krmilnika sem že omenil, da kakšnega silnega hlajenja ne potrebuje v tistih 40 sekundah, vendar vseeno pazimo, da ga ne bi tlačili na vroče akuje. Vmes zato dajemo izolacijo – depron, peno, ipd.
In pa kot vedno, večkrat preberite navodila, ki pridejo zraven krmilnika!
Za konec še par konkretnih setupov skopiranih iz
http://www.rcgroups.com
It's the Graphite 3.1m, D-box. Been flying it for bout a month. And does it ever perform! It will hang in dead air as well (sometimes better) as my sp400 and climbs on par with my 7-cell Organic..
setup: b40 fai, 6.7:1 gb, 125a esc, 7-cell gp3300 (naturally, I found out that the 2200s are coming out after I got these), 18x11 prop, hs-85 in the wing/ds-241 in the tail..auw=79oz
I'll be flying my new airplane (MC-5). 99 in ws, 56 oz, Hacker B-40L-LMR, 16x10 prop,
7xcp1700.
Iskanje:
http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... hlight=f5j
To bi bilo zaenkrat vse in vas do naslednjič vse lepo pozdravljam!

Sakura Racing XI Sport Master (Endurance, stock, mild modified, modified), Hyper GTB E, Tekno EB48, itd...