"Zavihki" na koncu krila

Vse o modelih letal : nastavitve, barvanje, izkušnje, izboljšave, pomoč ...

Moderator: blisk

OdgovorNapisal/-a rock » 13.11.2004, 08:51

Mitja, hvala

Ja prejšnja slika je posneta po "prisancu", ga je kar fino potegnil. :lol:

Tole z vpadnim kotom izgleda še kako drži. Tudi na jet letalih, kjer so že v osnovi pogruntal, da je delta krilo najboljše in bi naj bil induciran upor majhen ob določenih situacijah ni tako. Pa ravno vedno v teh primerih z vpadnimi koti. Kdaj vidimo tiste sledi na koncih kril? Pri poletu, ko ga potegne, in pri manevrih ko ga potegne...... :idea:

Mitja se enkrat hvala,...... bo potrebno zdaj naštudirat še ulet v dviganje, da ga ne bom vlekel ko cepec...... pa saj takrat gre gor......in za kaj bi se ukvarjal s tem uporom takrat......bo raje center iskal :lol: :lol: :D :lol:

So pravi "jeti" te jadrilice. :lol:

lp, rok
Uporabniški avatar
rock
Naš človek :)
 
Prispevkov: 482
Pridružen: 27.02.2004, 11:59
Kraj: Celje

OdgovorNapisal/-a darksider » 19.11.2004, 00:51

Ko že govorimo o aerodinamiki in wingletih, bom pa še jaz nekej napisal glede wingletov in induciranega upora. Mogoče ste precej že predebatirali, vendar me je matralo napisat, ker sem to temo ravnokar predelal in odpisal za kolokvij in mislm da vam lohk mal pomagam.
Ko je letalo se na tleh, ko pospešuje po stezi je induciran upor zelo majhen, ker se vrtinci , ki se ustvarjajo na konceh kril (ker je krilo koncno, sili nadtlak iz spodnje polovice krila na zgornjo-seveda govorimo o obtoku krila z relativnim tokom zraka)(če gledam letalo od zadaj je na levem krilu vrinec sourni, na desnem pa protiurni) zaletavajo v tla. Ko se odlepi sprednje kolo letala se induciran upor zelo poveča. Vemo pa, da je skupni upor letala sestavljen iz inducirancega in parazitnega(nezaželjenega) upora(upor trupa,upor striženja,upor spojev aerodinamičnih površin s trupom). Induciran upor se izračuna po enačbi:
Cdi=Cl kvadrirano / pi*e*vitkost krila.(Cl=koeficinet vzgona, e je Osvaldov faktor učinkovitosti- ta faktor dobimo v tabelah, vitkost pa izračunamo po enačbi: razpetina krila/SAT(srednja aerodinamična tetiva).Vidimo da se induciran upor pojavlja takrat, ko letalo(krilo) proizvaja vzgon(večji kot je vzgon,večji je inducirani upor; manjša kot je hitrost,večji je induc.upor)- se pravi največje vrtince ustvarja veliko,počasno letalo z uvlečenimi zakrilci in podvozjem.
Je pa tale aerodinamika krila zelo zahtevna in zahteva nekaj znanja matematike in mehanike, saj je prosotnih kar nekaj enačb, ki pa jih tukaj nebi navajal, ker potem res noben nebi razumel:) Moram pa še povedati, da sta se s problemom induciranega upora največ ukvarjala Prandtl in Reynolds.
Da pa zmanjšamo ta inducirani upor, pa uporablamo tako imenovane winglete ali krilne zavihke, ki so lahko različnih oblik, in nikakor niso modni ali olepševalni dodatek na letalu. Je pa tudi res, da letalo leti veliko lepše v zavojih; še posebej se to pozna pri jadralnih letalih.
Prilagam še nekej slikc da bo bolj jasno (so pa iz Jeppesen-ove knjige o teoriji letenja,ki jo uporablajmo na fakulteti za strojništvo-smer letalstvo-ATPL predavanja).
Upam da sem vam mal razložil stvari,upam da ni prezahtevno za razumet:)
Če ma pa kdo se kakšna v prašanja, oziroma komu to še ni jasno, naj pa piše na PM ali tukej na forum, pa bomo skupej razrešil problemček:)

LP Luka
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Uporabniški avatar
darksider
Član
 
Prispevkov: 57
Pridružen: 09.03.2004, 10:03
Kraj: Jesenice

OdgovorNapisal/-a ultralajt » 19.11.2004, 08:41

Je pa tale aerodinamika krila zelo zahtevna in zahteva nekaj znanja matematike in mehanike, saj je prosotnih kar nekaj enačb, ki pa jih tukaj nebi navajal, ker potem res noben nebi razumel:) Moram pa še povedati, da sta se s problemom induciranega upora največ ukvarjala Prandtl in Reynolds.


Ti kar napisi vse kar se da, mene zelo zanima! Ce pa bo bral kdo, ki ga formule ne zanimajo, sem pa preprocan, da jih bo kar preskocil :?
Tako da se mi zdi da si nacel temo, pa pustil nedoreceno....

Torej kaj je sedaj bistveno? to da se robni vrtinec "zaleti" v winglet, pa se zato zmanjsa inducirani upor, ali zato ker winglets navidezno poveca vitkost krila?? A?


Moj brat Mitja je naredil en dober program, ki izracunava vzgonski kolicnik realnega krila in inducirani upor po Glauertu. Tloris krila je lahko veckratno trapezen, in lahko v to krilo vnesemo razlicne aeroprofile od korena proti koncu krila.
Eno "oskubljeno" verzijo za javno uporabo se da zastonj dobiti na njegovi web strani:
http://www2.arnes.si/~lzs1/aerodynamic/home.htm 8)
klikni tipko programs...in izberi GLAUERT (Revision 1 - 03.01.2001)
Samo za uporabo tega programa je potrebno nekaj predznanja iz aerodinamike. :P

V pricakovanju nadaljevanja razlage s formulami...hmm...morebiti tudi kakem prirocnem programcku v excelu...LP Mitja
Uporabniški avatar
ultralajt
Forumski veteran
 
Prispevkov: 913
Pridružen: 07.04.2004, 16:35

OdgovorNapisal/-a Robi » 19.11.2004, 10:01

Mitja, po obliki modernih wingletov bi kot samouk upal trditi, da wingleti preprečujejo (zmanjšujejo) izenačevanje tlaka na koncih kril. Po domače povedano: wigleti ne dovolijo pretoka zraka iz spodnje strani krila na zgornjo stran. Če se motim, prosim naj me gdo popravi.

LP, Robi
Uporabniški avatar
Robi
Forumski veteran
 
Prispevkov: 521
Pridružen: 15.08.2003, 10:58
Kraj: Idrija

OdgovorNapisal/-a grega » 19.11.2004, 10:22

Verjetno zelo podobno deluje tudi winggrid, kot ga je na eni sliki prikazal tudi Ultra L. Kolikor mi je znano doprinese zelo malo vzgona (če se seveda pogovarjamo o nižjih hitrostih). Tistile vrtinci, ki se pa pojavljajo pri izenačevanju tlaka na koncih krila pa se pretakajo med "bladsi". Za njimi se torej pojavi ena lepa sled. Dobimo pa bistveno večjo efektivnost krila, ki lahko sega tudi okrog e=3 ali več. Tako dobi tudi vzgon po površini bolj pravokotno obliko.

Kolikor sem razumel je potrebno povečati volumen krila na 130%, torej posledično globino krila. Prihranimo pa na razponu, ki ga lahko zmanjšamo tudi na 64% (problem hangar).

Preko mailov sem se pogovarjal z enim človekom, ki razvija modele winggridsov. Rekel je da še je ogromno nedorečenega okrog tega, da pa je možno zadevo uporabiti tako v motornjakih kot pa tudi v jadralcih.

Problem so samo pristajalne hitrosti.
Lp, Grega
Uporabniški avatar
grega
Naš človek :)
 
Prispevkov: 333
Pridružen: 12.05.2003, 13:04
Kraj: Ptuj - okolica

OdgovorNapisal/-a darksider » 19.11.2004, 11:15

Torej kaj je sedaj bistveno? to da se robni vrtinec "zaleti" v winglet, pa se zato zmanjša inducirani upor, ali zato ker winglets navidezno poveca vitkost krila?? A?


Wingleti so zato, da se robni vrtinec zaleti v winglet ja. Sj sm zgorej dal slikco kt je winglet narisan pa vrtinec, pa je vse zraven opisano zakaj so in kako delujejo. Če je pa potreben prevod iz angleščine, ga pa tudi lahko napišem.
Je pa tudi res, če pogledamo tisto enačbo, da je inducirani upor odvisen tudi od vitkosti krila pri nespremenjenem količniku vzgona. Se pravi večja je vitkost, manjši je KOLIČNIK induciranega upora, s tem pa posledično tudi upor.

Glede enačb imam pa jaz o induciranih vrtincih in uporu napisano iz predavanj o aerodinamiki(bom probal skenirati in prilepiti tukej gor), lahko pa napišem en primer letala z znanimi performansami in nato izračun vzgona,skupnega upora,vpadnega kota,...
Te enačbe so manj zahtevne od tistih o teoriji induciranega upora.

Mi je pa všeč, da vas ta tema zanima, vsaj nekatere:)
LP Luka
Uporabniški avatar
darksider
Član
 
Prispevkov: 57
Pridružen: 09.03.2004, 10:03
Kraj: Jesenice

OdgovorNapisal/-a belovic » 19.11.2004, 11:27

sicer pa je vingletsov (zakljuckov kril) vec vrst in sigurno nimajo vsi enakih lastnosti ter enakega namena - vcasih je mogoce tudi samo estetika... kot npr. moji karbonski ''smeki-peki''

se ena preverjena kar se tice zakljuckov in HLG-ja:
pred casom ko smo metali HLG-je iz roke (ne SAL) smo imeli na ''Trotterjih'' vingletice, ki so pomagali da model kadar je dosegel skrajno visino pri metu (takrat se vcasih hitrost nehote spusti tudi pod minimalko) enostavno ni omahnil v kovit ampak je le mogoce rahlo zapumpal in izguba visine ni bila velika...kot da bi splaval :idea:
brez zakljuckov se je model obnasal cisto drugace in izguba visine je bila veliko vecja :!: :!:
tako da...
pri SAL-u in veliko vecji hitrosti na startu pa se zakljucki vsaj pri meni niso najbolj prijeli...

lp,ivica
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Uporabniški avatar
belovic
Naš človek :)
 
Prispevkov: 279
Pridružen: 14.01.2003, 17:35
Kraj: CRO

OdgovorNapisal/-a slo-warhavk » 19.11.2004, 11:36

Darksider, za mene , kot laika in nekoga, ki ne obvlada Angleško, nisi konkretno odgovoril na Ultralaitovo vprašanje, torej ? Sprašuje te konkretno in konkretno odgovori, mene enačbe prav nič ne zanimajo... :twisted: :roll: :shock:
slo-warhavk
Član
 
Prispevkov: 30
Pridružen: 11.10.2004, 08:31
Kraj: Hrastnik

OdgovorNapisal/-a darksider » 19.11.2004, 12:37

belovic napisal/-a:sicer pa je vingletsov (zakljuckov kril) vec vrst in sigurno nimajo vsi enakih lastnosti ter enakega namena - vcasih je mogoce tudi samo estetika... kot npr. moji karbonski ''smeki-peki''


Kakor so nas učili tako na faxu kot v aeroklubu imajo wingleti namen samo in izključno za zmanjšanje upora, saj veste, da upor škoduje in s tem se letalo lepše odziva v zavojih. Nikjer še nisem zasledil, da bi bili samo zaradi estetike "nalimani" na konceh kril- vsaka stvar je sama sebi namen!

Prevod iz objavljene slikce
Krilni zavihki : Majhna vertikalna krilca, ki oblikujejo konce kril. Oblikovani in postavljeni so v induciran tok zraka, kjer ustvarjajo neko protisilo (negativni upor - potisk). Torej sedaj pa bistvo: Krilni zavihki preprečujejo toku zraka, da bi prišel iz spodnje na zgornjo polovico krila in zmanjšujejo jakost induciranih vrtincev ki jih ustvarja krilo. Če povzamem; majhen vrtinec ki ga pravtako povzroča winglet, deluje s protisilo in tako zmanjšuje jakost glavnega vrtinca.

Upam, da sem bil zdej dovolj jasen.
Slo-warhavk preberi si moj zgornji post(daljši s slikami) zlo natančno pa ti bo jasno, ker je dovolj jasno napisano, vsaj pomoje. Če pa res ne bo pa jasno vse pa kar vprašaj.

LP Luka
Uporabniški avatar
darksider
Član
 
Prispevkov: 57
Pridružen: 09.03.2004, 10:03
Kraj: Jesenice

OdgovorNapisal/-a slo-warhavk » 19.11.2004, 12:56

Zdaj dovolj jasen, Hawk zadovoljen... :idea: :P
slo-warhavk
Član
 
Prispevkov: 30
Pridružen: 11.10.2004, 08:31
Kraj: Hrastnik

OdgovorNapisal/-a Bošti » 19.11.2004, 15:20

pri SAL-u in veliko vecji hitrosti na startu pa se zakljucki vsaj pri meni niso najbolj prijeli...


ej, ej Ivica.
Prvi FF-2, ki smo ga naredili za Čača (sedaj je doma pri Samotu 3D) je oz. še ima wingletse.
Po mnenju mnogih, je to najbolje leteči model F3k v Sloveniji. Res pa je takšno krilo malo težje prijet pri metu, ampak se je Čuč nekot znajdo... :D
Bo treba it u verkštat še malo probat :lol: :lol:

Lp, Boštjan
Uporabniški avatar
Bošti
Član
 
Prispevkov: 48
Pridružen: 31.07.2004, 17:52

OdgovorNapisal/-a belovic » 19.11.2004, 22:48

Bostjan:
hm, hm bo treba videt to cudo....
ker se zarecenega kruha najvec pove je cisto mogoce, da bom tudi jaz kdaj imel na SAL-u vingletice :? :? :?

Luka:
govorim o svojem modelu kjer resnicno nima druge funkcije kot izgled...
Uporabniški avatar
belovic
Naš človek :)
 
Prispevkov: 279
Pridružen: 14.01.2003, 17:35
Kraj: CRO

OdgovorNapisal/-a Bošti » 20.11.2004, 09:58

Zal nimam nobene slike; sam vedno samo zijam in nikoli slikam :?
mogoče lahko kdo pomaga. Mislim, da je krila Samo nazadnje prštimal na svoj F5J model.
Sicer pa, kot pravijo, zaključkov ne "voziš" zgolj zraven, nek učinek majo ziher upaj, da pozitiven :D . Svojemu modelu, pa že moraš zaupat :D !!

Lp, Boštjan
Uporabniški avatar
Bošti
Član
 
Prispevkov: 48
Pridružen: 31.07.2004, 17:52

OdgovorNapisal/-a no_name » 07.12.2004, 21:13

Kako pa bi se obnesli uški na koncu kril, če bi pritrdil ravne plošče pod 60° ter odrezane v obliko "turške sablje".
Krilo je RG15, v korenu 220mm, na toncu 150mm, brez zvitja.
no_name
Naš človek :)
 
Prispevkov: 151
Pridružen: 18.03.2004, 12:58
Kraj: Lesce

OdgovorNapisal/-a luigidon » 13.12.2004, 15:14

zivjo!
Včeraj sem na SLO1 ujel eno oddajo o živalih in prižgal sem ravno ko so nekaj razlagali o sovi. Sova naj bi imela posebej oblikovana krila, da se jih ne sliši med letenjem...

Morda kdo kaj ve o tem?

lp
matjaz
-------------------------------------------------------
Uspeh je za drzne....
Uporabniški avatar
luigidon
Forumski veteran
 
Prispevkov: 558
Pridružen: 13.01.2004, 20:14
Kraj: Domžale - Vir

OdgovorNapisal/-a spaca157 » 13.12.2004, 15:26

Krila kot pri novejših modelih
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Kdor nizko leta k¨mal razbije
Uporabniški avatar
spaca157
Naš človek :)
 
Prispevkov: 322
Pridružen: 18.08.2004, 22:52
Kraj: Polzela

Prejšnja

Vrni se na Splošno..

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 3 gostov

cron