Da ne bomo ostajali samo pri "izkušnjah", poglejmo še, kako bi se dalo za silo izračunati, koliko polnjen zdržijo naši akumulatorji.
Problem je seveda v DC/DC pretvorniku, ki nam kvari elegantnost izračuna. Amper ure modelarskega akumulatorja se tako ne dajo direktno odštevat od avtomobilskega. Po drugi strani pa to še kar velja za pakete s 7 ali še bolje 8 celicami.
Akumulatorska baterija v avtomobilu služi bolj ali manj samo za vžig motorja. Kasnejše napajanje električnih naprav (med vožnjo) pa zagotovlja alternator, ki istočasno zagotavlja tudi polnjenje akumulatorja.
Zanimivo pa je, kako malo energije izčrpa starter ob zagonu motorja. Res, da potrebuje kakšnih 250A, toda le v trajanju par sekund. Če vzamemo, za primer, da avto vžgemo v 10 sekundah, pri tem spraznimo akumulator za celih 250 * (10/3600) = 0,7Ah.
Zanimivo ne?, energijo, ki jo potrebujemo za start avtomobila vsebuje že dokaj skromen paketek modelarskih akumulatorjev
Pri polnjenju akumulatorjev lahko ugotovimo, da mora biti energija, ki jo izčrpamo iz avtomobilskega akumulatorja (Ea), enaka energiji, ki jo nabutamo v modelarski akumulator (Em). Upoštevat pa moramo tudi izgube (n), ki pri tem nastanejo:
Em = Ea * n
n - n.pr. 0,7 (70%)
če upoštevamo še:
- da je kapaciteta akumulatorja izražena z Q = I * t ,
- da je čas praznjenja avtomobilskega in polnjenje modelarskega akumulatorja enak
in da nas zanima predvsem razmerje med Ea in Em, ki poda število polnjenj:
Ea/Ea = (Ua * Qa * n) / (Um * Qm)
Um lahko dodatno nadomestimo z napetostjo ene celice (Umc) in številom celic (nc), ter dodatno upoštevamo še dejstvo, da lahko izkoristimo le kakšnih 60% kapacitete avtomobilskega akumulatorja (na). Dobimo:
ŠP = (Ua * na * Qa * n) / (Umc * nc * Qm)
SP - število polnjenj
Ua - napetost avtomobilskega akumulatorja
na - izkoristek avtomobilskega akumulatorja (n.pr. 0,6)
Qa - kapaciteta avtomobilskega akumulatorja
n - izkoristek DC/DC pretvornika oz. polnilca (n.pr. 0,8)
Umc - napetost ene celice modelarskega akumulatorja
nc - število celic v modelarskem akumulatorju
Qm - kapaciteta modelarskega akumulatorja
Primeri:
Kapaciteta avtomobilskega akumulatorja 55Ah, kapaciteta modelarskega akumulatorja 500mAh (8 celic).
ŠP = (12 * 0,6 * 55 * 0,7) / (1,2 * 8 * 0,5) => 57 polnjen
Kapaciteta avtomobilskega akumulatorja 55Ah, kapaciteta modelarskega akumulatorja 1000mAh (8 celic).
ŠP = (12 * 0,6 * 55 * 0,7) / (1,2 * 8 * 1) => 28 polnjen
Kapaciteta avtomobilskega akumulatorja 55Ah, kapaciteta modelarskega akumulatorja 2200mAh (12 celic).
ŠP = (12 * 0,6 * 55 * 0,7) / (1,2 * 12 * 2,2) => 9 polnjen
Kapaciteta avtomobilskega akumulatorja 55Ah, kapaciteta modelarskega akumulatorja 3000mAh (8 celic).
ŠP = (12 * 0,6 * 55 * 0,7) / (1,2 * 8 * 3) => 9 polnjen
Jasno, da pri izračunu ni bilo marsikaj upoštevano, toda tudi na osnovi mojih izkušenj na terenu (z 7Ah gelskim Pb akumulatorjem) daje dokaj dobre približke.
Največja neznanka je prav zaprav avtomobilski akumulator, za katerega je pogosto velika neznanka v kakšni kondiciji je. Starejši akumulatorji nimajo niti slučajno tiste kapacitete, ki je napisana na njih.
Vem, da nič ne vem.