Lep pozdrav vsem!
Sem malo v zaostanku ker mi je delal zgago tale ta nov Sasser (Worm)...
Moj prispevek k debati o "superkrilu..superprofilu.."
Eno je jasno! Ni ga najbolšega profila za vso hitrostno območje v katerem letimo (šibanac skozi abvinde, počasno jadranje v termiki, hiter let med stebri...)
Zato se nekateri nagibajo k profilom s spremenljivo geometrijo (flapi) s katerimi med letom lahko povečujemo ali zmanjšujemo ukrivljenost skeletne linije profila, katera je skoraj najbolj zaslužna za spreminjanje karakteristik profila (usločen profil=večji vzgon+večji upor, raven profil=manjši vzgon+manjši upor) No, pustimo ostale vplive pri miru zaenkrat...
Eno pa vsi pozabljate (pilotom kar malo zamerim!!) in sicer to da najbolj lahko vplivamo na prodornost letala (kar pomeni da letimo z dobro fineso tudi pri večjih hitrostih) s spreminjanjem ploskovne obremenitve krila. Vodni balast v krilih jadralnih letal služi za to, da je letalo hitro in prodorno takrat ko so pogoji za letenje odlični, ko pa "zagusti" in je termika slaba, pa letalo izpusti vodo v zrak in z manjšimi hitrostimi nadaljuje polet. S tem se letalova polara pomakne po tangenti (glej prvi diagram) proti koordinatnemu izhodišču, kar pomeni da sedaj leti še vedno lahko z enako fineso, ampak minimalna padalna hitrost je pa sedaj bolj ugodna in lahko izhoristi šibkejšo termiko, pa še bolj naozko lahko vrti v stebrih.
Kako pa lahko mi modelarji vplivamo na ploskovno obremenitev? S težo modela ali pa z dvema kriloma različne površine...eno večje za švohne pogoje in eno manjše za takrat ko je termike vsenaokrog dovolj.
Ali pa s spremembo profila:
-debelejši precej ukrivljeni profili so bolj počasni a izvrstni jadralci..ampak ko je treba pa nekam odleteti na brzino...so en drek!
-tanki profili so hitri a ko je treba zelo ostro zavrteti v termiki so en drek!
Torej je kar pameten kompromis vgradnja flapsov (bolje flaperonov, ker vplivajo na celotno površino krila in je učinek maksimalen)
Sedaj pa še nekaj o mojem žeblju na krilu!
Vsi ste precej uganili (torej ste kar face!) da sem s tem premaknil masno središče krila pred aeroelastično os kompletnega krila in s tem harmoniziral uvijanje krila glede na spreminjanje lege prijemališča aerodinamične sile.
Mislim da se da flatter flapsov ali pa flaperonov rešiti na dva načina:
- najbolj običajen je ta da ojačamo krilca (s tem pa postanejo res bolj odporna a hkrati tudi težja)
- drug način pa je kot pri tapravih letalih, da pomaknemo os (vrtišče) malenkost nazaj, pred njo pa namestimo utež, ki statično uravnovesi krilce okoli osi (da ne pade ne na nos, ne na rep, če ga podpiramo v osi panta)
Ampak tale rešitev je morda prekomplicirana...bolj enostavno je pač napacati dovolj materiala na krilca da so dovolj močna.
LP Mitja
P.S.: Na tekmo v Krškem se še nisem prijavil zato da bodo favoriti lažje spali

, no, sedaj pa javno razglašam da PRIDEM.. hehe, sedaj se pa bodo začele nočne more!!! Petrovčič se bo še bolj vrgel na svoj novi model, Samo pa na zize

Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.