Po spodaj napisanem se boste nekateri zgrozili. Hočem začet jedrnato, pa potem ne znam in ne znam nehati. Se opravičujem za dolgovezenje, ampak res po drugi strani srčno upam, da boste vsaj nekateri od vas iz tega potegnili nekaj, o čemer lahko diskutiramo dalje!
Pravkar sem prebral v eni sapi dialog Roka in Matjaža. Roku hvala za lepo razlago kako in kaj. To mi bo v VELIKO pomoč
Še preden podam moje mnjenje in nasplošno o razvoju in propadanju kategorij, še tole:
Ni sicer povezano s temo F5J ampak je mogoče zanimivo:
Pozno popoldne po dežju sem letenje z modelom prikazal kolegu. Prvi štart 60 sekund, nato malo demostracija letenja, manevreranja, akrobacij (hehe), ko je malce sonček poiskal tudi kako se lovi nulce in balončke, no skratka par minuten polet in pristanek.
Drugi dvig sem opravil s 130 sekundnim delovanjem motorja. In zadeva je šla preko 300 m. Koliko dokaj natančno pa bom lahko povedal kmalu. Kajti (!) zgodili sta se dve stvari:
Model je šel v nizek oblak in izginil za ca 15 s - kuuul

To sem ponovil parkrat. Fotoaparata žal nisem imel gor.

Kmalu po tem je na pristajanje prihajal Airbus, ki je šel mogoče 50 - 60 m nad to nizko oblačnostjo. Sedaj moram vprašati pri kontrolorjih koliko visoko so ponavadi letala nad Mengšem, ko pristajajo. Bi pa rekel, je taka višina kot Airbus ko pristaja nekje limita kar lahko še ne le vidim, ampak tudi vodim 2 m model brez pripomočkov.
_________________
OK sedaj pa na temo!
Rok moram reči, da sva si zelo podobna pri svojih razmišljanjih. Ampak je potrebno gledati eno stopnico višje oz bolj generalno - globalno.
Spodaj bom napisal svoj spis na temo (pozor daljše branje):
"KAKO OHRANITI KATEGORIJO F5J privlačno in zabavno"
Tematika na kratko:
-Začetno navdušenje in miselnosti slo. modelarjev
-Razvoj kategorij
-Vloga trgovcev
-Miha predlaga in ponuja rešitve
Začetno navdušenje in miselnosti slo. modelarjev
Slovenci smo v tekmovalnem modelarstvu zanimiv narod. Kar hitro se nas na začetku zbere dovolj »norcev«, da se začne nekaj novega dogajati. NEKAJ NOVEGA! To pri nas zažge bolj kot si mislimo. V F5J je bil to res mali bum sodeč po udeležbi na prvi tekmi! Ja, internet, tale forum, to se je govorilo po celi Sloveniji.
Prva tekma. Poglejte kdo vse je prišel! Pa unlimited klasa za 1 res fajno skupino! Primerjajte to z drugo tekmo. Unlimited niti enega ?! OK, pa dobro, unlimited rečete, to je itak »outsiderska« kategorija. Ja, mogoče je res, vendar meni to pomeni kot dober indikator »navdušenja«. Favorit je bil znan že na začetku. In je na koncu zmagal. In sedaj druga tekma, favorit ni utegnil priti, porkaflek in evo noben drug ni prišel.
Pa poglejmo 400 klaso. Na prvi tekmi so bile karte nekoliko premešane, ampak na koncu je le zmagal favorit! Druga tekma. Smo imeli tudi favorite. Rok je posebno izstopal in si res zaslužil zmago.
Modeli Sama in Roka tudi izstopajo po svoji nizki masi oz krilni obremenitvi od večine kar precej. To so »custom« modeli, ki se jih od primerjave z Telstarji v trgovini ne dobi. Ne vem, ampak če bi hoteli tak isti model ali se da ali ne zmenit pri dotičnih modelarjih boste: Ali dobili nikalen odgovor, če pa bo odgovor pozitiven pa bi podatek o ceni prvi hip v možganih povzročil takoj večjo napetost
Torej začetno navdušenje je že po dveh tekmah mimo. Tudi po trenutnih prijavah za 3. tekmo sodeč je že precej mimo.
Iz zgoraj napisanega + tu nenapisanega (moja dolgoletna opažanja iz drugih tekmovanjih)
1. Nosilci razvoja, favoriti ali drugače povedano, modelarji, ki vlagajo (veliko) več truda v svoj hobi so jing – jang, dobesedno.
- iz prvega primera sledi : Če jih na tekmo ni, se na tekmo ne splača hodit. Pri majhnem številu tekmovalcev se to lahko precej pozna. Če ni enega, ne gre drugi, zdej pa ko ne gresta dva pa bi bilo že vprašljivo če grejo ostali štirje. Torej nekje kritična spodnja meja je 10 tekmovalcev, ki so bolj taki »mehki«, torej nič zagrizeni. Grejo na tekmo bolj za družbo in pijačo.
- iz drugega primera sledi: Če so favoriti vedno eni in isti potem to lahko negativno vpliva na novince in delno tudi na stanje ostalih. Zmagujejo vedno eni in isti. Začetnik bo prvo vprašal ali lahko na tekmo grem pa zmagam? Ja, fant, kriza bo. Izkušnje pa to ... . Da ne omenjamo »custom« modelov. Če že, pa »veš, to stane«... adijo ...
Rešitev 1. primera:
JE NI! Žal, Slovenci živimo v lepi deželi, ki je pa precej majhna in še bolj, precej malo nas je. Tudi naše prometne povezave in vedno večji stroški popotovanj niso kar tako zanemarljivi. Da ne omenjam časa, ki ga itak nikoli ni.
Rešitev 2. primera:
Spremeniti dobesedno, oprostite izrazu »kretensko« asociacijo, ki jo povezujemo s tekmami. Ali lahko zmagam? Đizs! »Na tekme hodim zato, ker hočem zmagati«. Še huje je potem to, četudi bi vložil n vsoto denarja, pa še vedno ne bi bilo dosti. Ježeš no.
Torej: Obvezno govoriti naokoli po tekmah: Kako lepo je bilo tam in tam, kako majo lepo spedenan plac, kako so ljudje prijazni, kako smo se pogovarjali in izmenjavali izkušnje ter ideje, čim manj govorit o tehniki, ah v bistvu smo bili na tekmi. Ampak ja, za tisto štartnino se pa je splačalo pridet na jedi z žara...
Tekma naj ostane čisto za uradnost, naj pridejo modelarji v prvi vrsti na druženje, spoznavanje, itd. Rezultati? Naj bodo še presenečenje na koncu, katero mesto je kdo osvojil!
Če se dotaknemo tehnikalih in modelov pa gremo na:
Razvoj kategorij
Tu smo Slovenci tudi perle 1 A. Malo nas je. Ampak če se začne na nekem področju nekaj dogajat, se prej ali slej najde tak norc, ki bo dal tudi jetra samo zato, da bi bil zraven. Da bi prišel »do bistva«. In to daje tudi ustrezne rezultate na tistem področju. Tu se pogovarjamo o tekmovanju, kar pomeni zmage.
Ker nas je malo, je to po posameznih področjih, v našem primeru res ozkospefično res eden maks. dva.
In se začne. Ostali ne morejo slediti. Ali nimajo časa, nimajo fin. sredstev ali pa se gredo izumljat toplo vodo. Teoretično gledano: Četudi bi dotična oseba oz. dve popolnoma razkrili čisto vse svoje znanje ne bi čisto nič koristilo ostalim, ker bi bilo enostavno tega PREVEČ. Bolj pisateljsko nadarjeni pišejo potem knjige. Ampak to je res v mnogih primerih zelo daljnosežen projekt. Kaj ti nuca neka knjiga iz tako ozkospecifičnega področja, če v Sloveniji enostavno ni bralcev oz kupcev. Pa smo spet v začarnem krogu.
Torej razvoj F5J kategorije bo verjetno se lahko zgodil takole
Začetnik, pobudnik ideje
Začetnik, pobudnik ideje – druščina
Vse več navdušenih bralcev na forumu
Prva tekma – začetnik in druščina – druge druščine – precej firbcev + novincev
Druga tekma: Osnuje se osrednja druščina – manj firbcev in novincev
Tretja tekma: Oškrtnjena osrednja druščina – še manj firbcev inu novincev
Nadalje ... druščina se manjša oz. kompaktira – nihanja v številu firbcev in novincev
Zgornji potek je značilen za vse tekme. Poanta je potem ravno v tistem nihanju firbcev in novincev. Tu notri je formula uspeha. Ali bo kategorija zamrla (na koncu še tista druščina) ali pa se le zna zgoditi preobrat. Preobrati so bili zelo redki, če so bili pa so trajali malo časa.
Rešitev ni trivialna, ni pa tako kompleksna, da v Sloveniji ne bi bila mogoča. Je pa odvisna prav od NAS VSEH (!)in v tem je poanta. Ne samo parih, še manj pa enega samega. Tega se NE ZAVEDAMO. Vsaj v večini primerov ne. Velik je mozaik, da je res lep morajo biti lepo sestavljeni vsi koščki.
Tu na tej debati smo že prebili led. Kmalu po 1000 postov, 20000 ogledov, kar bi rekel, da je že samo po sebi fenomen. Gremo dalje!
Torej, dotaknimo se tehnike. Modelov in elektronike.
Če začnem z elektroniko. Tu ni kaj, z vstopom v Evropo ni problemov dobit vse kar si poželimo za neke razumne denarje. Pri nas se veliko dobi, pravzaprav vse, da si lahko konkurenčen. In tudi pisali smo res ogromno o tem, torej tu ni problema.
Se pa problemi začnejo, ne pa tudi končajo pri samih modelih.
Kaj je na tržišču? Po hitrem pregledu ponudbe v naših in tujih trgovinah odkrijemo sicer par privlačnih modelov, a če pogledamo rezultate in uvrstitve modelarjev s temi modeli (po sicer res samo dveh tekmah) potem dobimo občutek, da dobrega komercialnega modela ni! Zavraga, ali res? Še »huje« je to, da imajo dobri še boljše »custom« modele. Že tako so dobri pa še orenk – svoje modele imajo. Tu sem osebno svetla izjema. Začetnik, ki je začel pred kratkim s custom modelom. Sicer mi verjetno precej pomagajo dolgoletne izkušnje in občutek pri vodenju modelov, ampak nekaj pa je vseeno na tem, da je model dober v takšni konkurenci kot jo trenutno imamo.
Rešitev, ki se ponuja pa je zopet zelo oster dvorezni meč:
Vloga trgovcev
Ja, in smo tu. Tu, kjer se naše poti končajo in začnejo. Pri naših trgovcih v pozitivnem ali negativnem smislu.
Kot prvo dam samo zgled:
Akumulatorji, konkretno KAN 1050 NiMH, manj ostali tipi. Koliko se jih v Sloveniji proda mesečno? Sicer nisem točno seznanjen s številkami, ampak samo sodeč po prodaji ene izmed naših trgovin bi se vsi zelo zamislili. Številka je namreč za tako majhen trg, velika. Ni ogromna, ampak si povrpečen modelar ne bi mislil prvi hip.
Kje so vzroki za tako prodajo. Jasno, prvo »hajp«, prvi sonični bum, ki je presenečal zgoraj neimenovano trgovino, ko niso kar precej časa dohajali s svojo ponudbo oz naročili povpraševanja.
Drugi malo manj sonični bum pa, ja prav imate, prinašajo tekme.
S POSTAVLJANJEM PRAVIL ZAVEDNO ALI NEZAVEDNO KROJIMO PRODAJNE (NE)USPEHE TRGOVCEV. Na malem slovenskem tržišču se to lahko trgovcem precej pozna.
Tistega z veliko napisanega se mi kot modelarji in na drugi strani trgovci premalo zavedamo. Če se zavedamo, pa sodelovanje ne obrodi prevelikih sadov in doslej je tovrstno sodelovanje bilo podobno hoji po vrvici. Ta kratko pa so venomer potegnili trgovci. Zato je njihova vloga v sedanjem času posebno pri tekmah v letalskih in čolnarskih tekmah večinoma zelo pasivna. In verjamem, da jim tako paše, ker ni treba nič vlagati in se truditi, denarcev je pa zato več. Torej preko priporočil modelarjev oz pač, zaradi takih in takih pravil smo primorani to kupovati tam pa tam.
In kaj botruje temu, da so in bodo naši trgovci imeli vedno res ogromno verjetnost, da bodo potegnili ta kratko:
1. majhnost, majhnost in majhnost tržišča. Ena kategorija, 10 – 20 max 30 večinoma »mehkužnih« tekmovalcev in par firbcev se ne splača večini niti mignit s prstom, če že je samo dobra volja.
2. preveč truda glede na (finančni) izid. Dobra volja in zagnanost hitro izgine.
3. še tisto za kar se potrudijo potem vsi pričakujejo, da bodo dali super subvencionirane cene, skratka napol zastonj. Pa še tako velik nagradni sklad ne bo nikoli dovolj dobro zagotovilo za veliko udeležbo.
4. foušija, čista slovenska foušija v najlepši obliki. »Trgovčeva« kategorija je namenjena njegovemu služenju. »K**** ga potem gleda! Sam zaslužil bi rad, naj kar ima to svojo tekmovalno klaso«.
Tu bi rad še kasneje kar nekaj dodal, samo je pozno in glava je utrujena.
____________
Miha predlaga in ponuja rešitve:
1.del (2. del pride, ker je že pozno):
Ttekme se omenja na papirju in na koncu kar ima pomena tisto podeljevanje peharjev, vse kar je ostalega je PRIJETNO DRUŽENJE!
To in samo to, zaenkrat!
Na tekmi v MB bom nudil vso pomoč, ki jo lahko. V materialnem pomenu recimo posoja akumulatorjev, polnjenje, posoja sprejemnikov, kvarcev, propelerjev, servotov, dajanje nasvetov, kapljic za kolektorje, ipd.
Skratka pridite na tekmo!
Sakura Racing XI Sport Master (Endurance, stock, mild modified, modified), Hyper GTB E, Tekno EB48, itd...