"Zavihki" na koncu krila

Vse o modelih letal : nastavitve, barvanje, izkušnje, izboljšave, pomoč ...

Moderator: blisk

OdgovorNapisal/-a ultralajt » 18.10.2004, 16:25

Chinks, brez zamere, a verjamem da je Samo prebral vec knjig na to temo kakor ti, zato je njegovo mnenje ZAKON. Si pa podvomil vanj samo zato ker ne ves iz kake familije je in kako podlago je dobil ze z geni.

Sem se moral oglasiti, ker vem da ima prav in se z njim strinjam, in pa zato ker je, Chinks, v tvojih tekstih zaslediti veliko navdusenje ob odkrivanju in aplikaciji aerodinamike v tvoje krilo.
Kaj rado se zgodi, da ko nekdo spoznava in preizkusa take stvari, da ga v navdusenju malo zanese...potem pa izpade malo smesen za tiste ki ga gledajo iz "trezne perspektive". Verjemi mi, tudi sam sem bil nekoc tak!

Sicer pa ne smes jemati vse kot polena pod noge! Ce verjames v svoje ideje (tako kot jaz) samo gaza pa naprej in z delom dokazi ce si imel prav. Meni se ne posreci vedno :D

LP Mitja
Uporabniški avatar
ultralajt
Forumski veteran
 
Prispevkov: 913
Pridružen: 07.04.2004, 16:35

OdgovorNapisal/-a Robi » 18.10.2004, 16:30

ProX še nekaj si pozabil dodati. Razmerje delavnica : letenje naj bo vsaj 1:10 pa ne bo potrebno kaj dosti razmišljati o modelih, aerodinamično speglanih v nulo :lol:

LP, Robi
Uporabniški avatar
Robi
Forumski veteran
 
Prispevkov: 521
Pridružen: 15.08.2003, 10:58
Kraj: Idrija

OdgovorNapisal/-a mihah » 18.10.2004, 17:29

Hehe, ni kej, tale tematika je dobro "vžgala". Upam, da smo dosedaj vsaj malo "razčistili" zadeve. Vsekakor pa naj to ne jemlje volje navdušencem kot recimo Chinks :) Prej obratno!

ProX napisal/-a: Izogibat se V- repcev kt so aerodinamično PODEN.


Hmm, pa ravno so mi dopovedovali, da V rep ni niti tako slab in da je bolje kot navaden.

Me pa potemtaken zanima zakaj imajo V rep ta "hudi" F5Bji?
Sakura Racing XI Sport Master (Endurance, stock, mild modified, modified), Hyper GTB E, Tekno EB48, itd...
Uporabniški avatar
mihah
Forumski odvisnež
 
Prispevkov: 2683
Pridružen: 22.11.2002, 17:04
Kraj: Mengeš

OdgovorNapisal/-a ultralajt » 18.10.2004, 17:33

:D :D BRAINSTORMING!!!! :D :D
Uporabniški avatar
ultralajt
Forumski veteran
 
Prispevkov: 913
Pridružen: 07.04.2004, 16:35

OdgovorNapisal/-a MC GAYVER » 18.10.2004, 17:45

po mojih izkušnjah je V rep res mimo uporabljajo ga pa na vseh klasah vendar vedno manj trenutno so v modi H repi :D
Uporabniški avatar
MC GAYVER
Stara sablja
 
Prispevkov: 1522
Pridružen: 06.03.2003, 18:18
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a rock » 18.10.2004, 19:44

Ha, V rep????

Spet nekaj, kjer ni dobro veliko o aerodinamiki študirat. Hiter pregled skozi razvoj določenih klas, kaj hitro pripelje do spoznanja, da je to nekaj kar ponavadi "izdelovalci" ponujajo.

Sam imam kar nekaj izkušenj z V repi. Razen tega da so lažji so vse ostale negativne.
Le zakaj se z V repom ne da vrteti "nulc" tako kot je potrebno, da bi bil izkoristek najboljši?
Le zakaj se ne da narediti čisto pravega "raversmana" z V repom?
Le zakaj je tako malo primerov uporabe V repa v praksi pravih jadralnih letal?
Samo nekaj, kar mi je ta trenutek prišlo na misel.....

V rep.
Bila je modna in praktična muha. Na žalost ali na srečo v prihodnosti bo V repa vse manj.

Vendarle, pa ni za zanemarit da je lažji "po teži" od klasičnega repa. Ravno tako veliko bolje prenese kakšne ponesrečene pristanke. Zato bodo nekateri modeli in modelarji še vedno leteli z V repom.

Še o zaključkih kril.

Miha je spomnil na Drelo. Drela o enem od svojih člankov lepo pove, da jih sam naredi tako, kot mu je tisti trenutek na oko všeč.

Sam kompliciram in ponavdi rad izumljam toplo vodo. Zato se tudi v zaključke spustim vsaj v teoriji. Kaj sem v resnici naredil na modelu, nikoli ne vem.

lp, rok
Uporabniški avatar
rock
Naš človek :)
 
Prispevkov: 482
Pridružen: 27.02.2004, 11:59
Kraj: Celje

OdgovorNapisal/-a mihah » 18.10.2004, 20:11

Rok, hvala za iskren odgovor :wink:

Še se bomo šli "šmeki-peki". :D
Sakura Racing XI Sport Master (Endurance, stock, mild modified, modified), Hyper GTB E, Tekno EB48, itd...
Uporabniški avatar
mihah
Forumski odvisnež
 
Prispevkov: 2683
Pridružen: 22.11.2002, 17:04
Kraj: Mengeš

OdgovorNapisal/-a Boštjan » 18.10.2004, 22:25

Ja, zaključki... Moje izkušne z različnimi m :D odeli z zaključki so zaenkrat pozitivni. Tako pri SALih, kot pri klasičnih HLGjih. Se pa vedno, ko konstruiram nov model, držim svojega načela, da lepi modeli lepo letijo :D . In modeli z zaključki so pač lepši kot tisti brez njih...
Uporabniški avatar
Boštjan
Član
 
Prispevkov: 30
Pridružen: 08.05.2004, 22:14
Kraj: Maribor

OdgovorNapisal/-a Slowfly » 18.10.2004, 22:59

ProX napisal/-a:
Tkole no. Moje mišljenje. Aerodinamika pravih letal in aerodinamika malih letal "MODELOV" je menda precej drugačna. Aerodinamiko pravih letal poznam dobro, test opravil z 98%...:-)) ..............


Kot je že omenu samo3d Mr. Reynolds nam je prekrižu vse. To drži, in nebi se jz po velikih bratih zgledoval.


Hm , hm . Ne vem no....Nekaj letalskih inženirjev , s katerimi sem se pogovarjal , trdi drugače . ...... Nisem še nobenega JumboJeta v originalni velikosti videl v vetrovniku......

lp
Uporabniški avatar
Slowfly
Naš človek :)
 
Prispevkov: 339
Pridružen: 09.06.2003, 01:37
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a samo3D » 19.10.2004, 08:30

Chinks napisal/-a:Samo preden rečeš neko stvar se najprej prepričaj o njej ne pa da to še napišeš. Predlagal bi ti da si prebereš malo literature preden začneš metat polena pod noge drugim. Se pa strinjam z tabo in je res da vitoperjeno krilo pri večjih upadnih kotih še vedno nosi. S tem so zmanjšali minimalno hitrost letala in pa INDUCIRANI OTPOR po domače vrtinčenje. Hotel sem napisat tudi to pa nisem ker smo govorili okoli vingletsov. Preden obesiš vingletse na krilo pa izdelaj prvo primerno krilo zanje!!!!
Slika spodaj povzetek iz knjige
Gradivo: LETEČI MODELI
Avtorja : Nenad in Ivan Velikonja
Leto izdaje: 1948
Samo preberi si ne bo ti žal!!!!!!


Ok, Ok, se bova enkrat pri piru zmenla! :D :D

Vsekakor pa nadaljuj s eksperimenti okoli zaključkov in objavi svoja opažanja, ki jih z zanimanjem prebiram; namreč nihče te "dol ne tolče" vsi izmenjujemo mnenja in izkušnje!

Kot sem že omenil, zaključki lahko prinesejo marsikaj, če pa niso pravilno narejeni lahko še več pokvarijo! Vsekakor pa en narobe gib s kniplom in ena narobe odločitev kam se peljati pokvari še tako dober model!

Pa Lep pozdrav!

Samo
Uporabniški avatar
samo3D
Član
 
Prispevkov: 88
Pridružen: 05.12.2003, 13:38
Kraj: Celje

OdgovorNapisal/-a ProX » 19.10.2004, 15:18

Zdravo....!

SlowFly...dej pomojem morš za vetrovnik vedit razliko med maketo in modelom. Sicer je pa tko da, tvoj maketa jumbo pomanšan v vetrovniku, kot model ne leti nikol. Kr, dej vzem originalni profil od jumbota pa si nared model, pa boš povedu kolk dobr leti.

Lep pozdrav.
Submarine Type 214
ProX
Novinec
 
Prispevkov: 16
Pridružen: 21.04.2004, 12:23
Kraj: Kokra

OdgovorNapisal/-a MC GAYVER » 19.10.2004, 16:25

No zdej se pa nehite it "kdo ima dalšega" ampak odgovorite na zastavljeno vprašanje zavihki. wingletsi da ali ne in kateri kdaj :?:
Uporabniški avatar
MC GAYVER
Stara sablja
 
Prispevkov: 1522
Pridružen: 06.03.2003, 18:18
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Goldi » 19.10.2004, 16:49

MC GAYVER napisal/-a:wingletsi da ali ne in kateri kdaj :?:


Seveda da DA. Samo pri samogradnji sem opazil, da lahko veliko zaj...š če jih ne narediš vredu. Wingletse sem probaval na HLG krilu kar dalj časa in prišel do ugotovitve da res pomagajo, samo pravilno morajo biti narejeni. Predvsem pri prevlečenem modelu se je izkazalo kot zelo pozitivno. Model se je pred "predelavo" v prevlečenem stanju padel na eno stran krila, z wingletsi pa je model samo "zapumpal". Meni so se takrat obnesli. Je pa res, da npr. LS8 (mibo) ne leti tako lepo brez, kot pa z wingletsi, povrhu vsega je tista pika na i če upoštevamo še igled modela.

Družba! Slika spodaj.....to so wingletsi :D :D :D
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Goldi
Naš človek :)
 
Prispevkov: 132
Pridružen: 01.06.2004, 17:05

OdgovorNapisal/-a Robi » 19.10.2004, 17:24

Pri potniških letalih služijo krilni zaključki predvsem za to, da zaustavijo potnika, ki ga v desnem zavoju vrže skozi okno na desno krilo in se po njem povali do krilnega zaključka. Ko se letalo nagne v levi zavoj pa se izpadli potnik povali od krilnega zaključka po krilu spet nazaj do okna in skozi njega na svoj sedež :roll:

robi
Uporabniški avatar
Robi
Forumski veteran
 
Prispevkov: 521
Pridružen: 15.08.2003, 10:58
Kraj: Idrija

OdgovorNapisal/-a Big A » 19.10.2004, 17:54

Nekaj teorije sicer poznam, ampak ne toliko, da bi se hvalil z njo.
Gradnje modelov se lotevam podobno kot kuhanja. Glede na to, kaj zelim zgraditi, izberem priblizen recept, potem pa 'od oka' užgem nekaj po svoje. Vcasih se mi posreci dobra konstrukcija, vcasih pa ne. Dostikrat moram ze narejen model predelovati, odstranjujem hibe in vgrajujem izboljšave, dokler končno nisem zadovoljen z izdelkom.
Zanašam se na občutek, ki sem si ga pridobil z desetinami izdelanih modelov in pri vsakem novem modelu poskusam napraviti nekaj drugace kot pri prejsnjih. Priznam, da imam vso potrebno literaturo in da sem napravil nekaj aerodinamskih in trdnostnih preracunov, ampak to so bile izjeme.

Ce se gradnje lotimo kot pravoverni konstruktorji - namrec - najprej teorija potem pa preracuni, grobi in podrobni nacrti; izdelava pa se zacne sele, ko je vse do zadnje dlake doreceno... To se ni garancija, da bo projekt uspesen.
Kdo ne pozna povojnih YU solskih letal Aero, ki so jih izdelali cca 300 kosov? Prva verzija je sla v proizvodnjo s krilom, ki je zlahka slo v kovit iz katerega ni bilo resitve. Sele v drugi verziji so hibo odpravili. Pa so gotovo vse dokaj natancno preracunali.
Najvecji slovenski teoretik letalstva, prof dr Kuhelj, je skonstrurial tudi letalo z imenom Lojze, ki bi tezko sodilo med uspesna letala.
Podobnih primerov bi lahko nastel na desetine.
Po drugi strani pa je neizobrazeni g.Anton Fokker (tovarna Fokker se vedno obstaja), vsa letala delal 'od oka', pa so letela bolje od konkurence.

Ko smo pri wingletih: Na Jumbo jetih z njimi bojda prihranijo cca 10% goriva. Ampak zakaj jih niso imele ze prve verzije tega letala in zakaj jih se vedno studirajo in spreminjajo? Jaz bi rekel, da zato, ker se nimajo dokoncne resitve.

Bravo Chinks, da si se lotil wingletov. Morda bos nasel pravo resitev, ali pa tudi ne. To ni vazno. Vazno je, da se bos kaj novega naucil, zraven pa se bomo ucili tudi mi.

A
Uporabniški avatar
Big A
Naš človek :)
 
Prispevkov: 134
Pridružen: 14.12.2003, 14:22
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a ProX » 19.10.2004, 18:58

Zdravo....

Hja, Big A, zakaj zakaj....zakaj niso mel prej wingletov...zakaj pa niso mel na začetku vojne od 1939-44 reakcijskih letal??? Ja ker jih niso poznal. In zakaj niso mel prej wingletov, ker so se ukvarjal z normalnimi zaključki in nobenemu ni padlo na pamet, da bi se pa dal zelo vitek zaključek, ki je skor ideal za čim manjši indicirani upor, obrnit navzgor pod kotom 90stopinj.

Enkrat sem gledu oddajo o wingletih, vse se je začel ko so upokojeni konstruktorski mački, gradil svoja ultralahka letala, in so začel premišlejat, kako bi naredl čimhitrejšega, ne požrešnega po gorivu, in zelo stabilno letalo. Pri preizkušanju vsemogočega, se je rodil winglet, po domače v GARAŽI. Valda se je izkazal za zelo pozitivno in tko se je začel.

Za winglet je treba poznat vsaj osnove aerodinamike. Drugače je lahko vse samo izgled, kar pri modelih večinoma je.

Ko letalo leti, se tlaka na krilih probata izenačit, torej podtlak in nadtlak. Najblolje jima ratuje na koncu krila, oba zračna toka se gibljeta od trupa navzven proti koncu. Na koncu se zgornji usmeri navzdol, spodnji navzgor, ker ima letalo hitrost, se zadeva zavrtinči. Lahko bi se še mal poglobil pa bi rekl, da je vseskup odvisno tudi od zračnega trenja profila.
Torej, osnova je. Manjši inducirani upor dobimo z večjo vitkostjo krila, kar pa ne pomeni, da je lahko na koncu oster kot nož.

No, z wingleti so pa dosegl manjše izenačevanje tlakov, ker so wingleti aerodinamično zviti in profilirani, zagotavljajo tudi večjo stabilnost v letu in zavojih. Zakaj? Ker sila deluje navznoter in je manj občutljivo na bočne zdrase. Podomače, usidrano v tirnice.

Jz sem spremljal vinglete mal. In sicer na pravih jadralnih letalih.

Kar se pa za modele tiče, bi pa reku, da naredte take kot se vam zdijo lepe na pogled, pa bo vse rešen. Če bo dokaj pravilno narejen, se bo malo poznalo na stabilnosti v zavoju.

Naj bo profiliran vinglet in sicer isto kot, da bi konec krila upognil navzgor. Kako stopinjo naj bodo zviti navznoter. Pa ne bo problemov.

Tolko jz vem.

Lep pozdrav


Big A; No, da ne boš samo o bivše YU. Elanovci so dolga leta delal DG-300 Elan iz kalupa ki se je po dolgih letih malo skrčil in deformiral, nakar so kalup še mal finiširal dodal winglete in začel prodajat kot posodobleno verzijo DG-303 Elan, kao konkorenčno sodobnim letalom tega razreda. Pa ni blo ravn tko, letelo ni bolje, predajalo se pa je. ( TO SO NEURADNE IZJAVE)
Submarine Type 214
ProX
Novinec
 
Prispevkov: 16
Pridružen: 21.04.2004, 12:23
Kraj: Kokra

OdgovorNapisal/-a mihah » 19.10.2004, 19:02

Tole svojo začetno temo še razširjam... :oops: Omenjali ste Jumbota. No lahko vam povem, da sem ze z dotično zadevo peljal "kar" 3x. Vsakič z Airfrance. In to 2 x s "starim" in 1 x z novim. Peljal sem ze tudi 1 x z 777.

Skratka pri Jumbotu so pri Airfrance v "ta novem" poskrbeli ne le za nekoliko boljšo opremo (npr. LCD multimedijski center za vsakega potnika) ampak tudi za OBČUTNO izboljšanje potovalnega udobja v smislu krmiljenja letala. Ta stari je imel problem zibanja. Govorimo o amplitudi dolgi zelo podobni tisti na malo večjih jadrnicah ali manjših ladjah. In meni se je potem še zibalo skoraj cel dan!! No pri ta novem pa so te dolge frekvence odlično zadušili! Ali je zadeva samo v softwareju ali tudi kaj hardwareja, to pa ne vem povedati.

Vendar se te velike "stare" kripe še da kar dobro porihtat :)

Ampak o generalnem potovalnem udobju (razmaki med sedeži v economy class), no o tem pa ne bi rad govoril ... totalen poden! :cry:
Sakura Racing XI Sport Master (Endurance, stock, mild modified, modified), Hyper GTB E, Tekno EB48, itd...
Uporabniški avatar
mihah
Forumski odvisnež
 
Prispevkov: 2683
Pridružen: 22.11.2002, 17:04
Kraj: Mengeš

OdgovorNapisal/-a frcac » 19.10.2004, 20:02

Najvecji slovenski teoretik letalstva, prof dr Kuhelj, je skonstrurial tudi letalo z imenom Lojze, ki bi tezko sodilo med uspesna letala.


Andrej, tu te moram malo popraviti. Slovenci smo narod z bogato letalsko zgodovino. Lojzeta je skonstruiral ing. Stanko Bloudek - imel je izreden občutek za te reči, ni pa bil brilijanten teoretik in večkrat je bil malo kratek v računanju. Zdajšnji prof. dr. Kuhelj je kot študent v njegovi ekipi za letalo opravil aerodinamične izračune, izdelan je bil pa samo en primerek letala - za katerega je pa težko reči ali je uspešen ali ne. Kljub vsemu je letalo s svojimi eliptičnimi krili in X-ramenjačo pravi posebnež, po meritvah je bilo pa to letenju prijazen dvosed s potovalno hitrostjo blizu 200 km/h. Trenutno je za repliko Tomaž Meze ki ga poznate kot lastnika in pilota Ede V opravil vse aerodinamične izračune in planira, da bi ga izdelal. Model v merilu 1:3 je že izdelal g. Albin Novak, vendar še ne leti. Tomaž pa pripravlja manjšo različico ki bo verna kopija originala, gnana z brezkrtačnim motorjem. Kakorkoli že, če letalo ne bi obljubljalo dobrih letalnih zmogljivosti definitivno ne bi prišlo do tega, da bo kdo izdelal njegovo repliko.

ProX, dej zažlajfaj malo s tvojimi teorijami, pa tudi če so 98-procentne. Kot že tvoj nick pove si vsaj napol-profi, mi smo pa samo modelarji... Noben ni na forumu zato da bi se kregal, ampak zato da bi kaj novega izvedel. Če znanje imaš ga deli, ne pa pridigaj - prosim.

LP, Sašo
Uporabniški avatar
frcac
Naš človek :)
 
Prispevkov: 248
Pridružen: 15.12.2003, 16:49
Kraj: Godovič

OdgovorNapisal/-a MC GAYVER » 19.10.2004, 22:15

@ pro x
Teorio mogoče poznaš v letenju z modeli pa nebi rekel da imaš kaj dosti izkušenj prej ne kot ja.
Iz izkušenj ti povem da wigleti vedno delajo na modelih pri niskih hitrostih pa, če je samo kos malo obrušene dilce pritrjen na konec krila.Treba je it letet in probavat z in brez večkrat v različne pogoje pa boš videl (čutil) razliko pa še ni tako majhna, kot je moč razbrati iz prejšnjih akadeskih debat.

lp
Uporabniški avatar
MC GAYVER
Stara sablja
 
Prispevkov: 1522
Pridružen: 06.03.2003, 18:18
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Slowfly » 19.10.2004, 23:49

Sašo , hehe , lepo :D :D :D
Če si član Ajdovskega aerokluba , verjetno poznaš Stegovec Srečka. Lepo ga pozdravi v mojem imenu. (Omeni mu Mostar pred približno 23 leti in moje ime.)



lp Jože
Uporabniški avatar
Slowfly
Naš človek :)
 
Prispevkov: 339
Pridružen: 09.06.2003, 01:37
Kraj: Ljubljana

PrejšnjaNaslednja

Vrni se na Splošno..

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 3 gostov